احساس خفگی عصبی و تنگی نفس درمان تخصصی خفگی


احساس خفگی عصبی یا تنگی نفس ممکن است به دلیل ناراحتی و تنش روانی اتفاق بیفتد. معمولا کسانی که تحت استرس زیادی هستند یا تصادف ناگواری را تجربه کرده اند دچار تنگی نفس می شوند. لحظات اول معمولا به راحتی می گذرد، اما هر بار افکار منفی و ترس ها بیشتر می شود و شدت احساس خفگی بیشتر می شود. این روند در طول زمان بهبود نمی یابد مگر اینکه عوامل استرس زا حذف شوند. اما از آنجایی که زندگی پر از فراز و نشیب است، هرگز نمی توانید کاملاً از خطرات مصون باشید. بنابراین، باید تکنیک های لازم برای کنترل شرایط را یاد بگیرید. برای کمک گرفتن از مشاوران روانشناسی بر روی مشاوره استرس کلیک کنید.

احساس خفگی عصبی

احساس خفگی عصبی در افرادی که بیماری های تنفسی زمینه ای دارند. بیشتر اتفاق می افتد و خطرناک تر است. همانطور که از نامش پیداست، این احساس ریشه فیزیکی ندارد و تنها به دلیل علائم ناشی از مشکلات روانی فرد است. معمولاً یک احساس زودگذر است و با علائم دیگری همراه خواهد بود. معمولا در این حالت احساس سفتی در قفسه سینه وجود دارد و با افزایش تعداد تنفس همراه خواهد بود.

برای اطلاع از علائم حمله پانیک کلیک کنید.

رابطه بین اضطراب و احساس خفگی عصبی

تنگی نفس یا احساس خفگی به اشکال مختلف ظاهر می شود. برای مثال ممکن است احساس تنگی نفس کنید یا چیزی در گلویتان گیر کرده و به زودی خفه شوید. اما چه ارتباطی بین این احساسات و اضطراب وجود دارد؟

وقتی از چیزی می ترسید (مثلاً ماشینی که با سرعت زیاد به شما نزدیک می شود)، مغز به تمام اعضای بدن دستور می دهد که در حالت آماده باش باشند، به این معنی که گردش خون در بدن شما افزایش می یابد، قند خون شما بالا می رود و ماهیچه ها برای فعالیت بیشتر آماده هستند. در همین حال، ریه ها باید آماده باشند تا اکسیژن بیشتری را جذب کرده و به اندام های مختلف برسانند.

اما نکته اینجاست که مغز توانایی تمایز بین خطرات بیرونی مثل ماشین و خطرات داخلی مثل احساس دلشکستگی و نگرانی در مورد امتحان فردا را ندارد و به هر دو یکسان واکنش نشان می دهد. به همین دلیل است که برخی افراد هنگام مضطرب دچار خفگی عصبی می شوند.

هنگامی که به دلایلی ریه ها قادر به دریافت اکسیژن اضافی ناشی از اضطراب نیستند، احساس تنگی نفس می کنید یا قفسه سینه شما سنگین می شود. علاوه بر این، یک عضله حلقوی در گلو وجود دارد که هنگام غذا خوردن باز و بسته می شود.

اگر اضطراب باعث انقباض این عضله شود، ممکن است احساس کنید چیزی در گلویتان گیر کرده و خفه می شوید. گاهی اوقات اضطراب باعث حملات پانیک می شود و تنگی نفس یا سنگینی در قفسه سینه یکی از علائمی است که در هنگام حملات پانیک و احساس خفگی عصبی رخ می دهد.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن جدید کلیک کنید.

دایره باطل خفگی و استرس عصبی

تا اینجا ما در مورد این واقعیت صحبت کردیم که اضطراب می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات تنفسی شود. اما مشکلات تنفسی نیز می تواند نگرانی و اضطراب را افزایش دهد و بنابراین یک دور باطل شکل می گیرد که در آن مشکلات تنفسی و اضطراب یکدیگر را تقویت می کنند.

هنگامی که به هر دلیلی احساس اضطراب می کنید، ممکن است دچار تنگی نفس شوید. طبیعتاً وقتی سخت نفس می‌کشید، مضطرب و نگران می‌شوید. به عنوان مثال، بیماران در هراس می ترسند که ممکن است در این حالت بمیرند و این می تواند باعث افزایش اضطراب شود.

علاوه بر سختی این شرایط، تنگی نفس بر روند کاری و تحصیلی و یا حتی روابط اجتماعی تأثیر می گذارد و مشکلات زیادی را ایجاد می کند. به همین دلیل باید با کمک روانشناس راه حل مناسبی برای مقابله با اضطراب و احساس خفگی عصبی پیدا کنید.

راهکارهایی برای بهبود احساس خفگی و تنگی نفس

راه های مختلفی برای کنترل احساس خفگی عصبی وجود دارد. البته بهتر است ابتدا علت این اختلال مشخص شود. این وضعیت زمانی که فرد در مکان های عمومی ظاهر می شود، مشکلاتی را ایجاد می کند و زندگی اجتماعی او را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً این مشکل حتی باعث ایجاد فوبیا از مکان های عمومی نیز می شود. به همین دلیل مردم باید در اسرع وقت نسبت به درمان و کنترل آن اقدام کنند. برای آشنایی با روش های آرام سازی اعصاب با روش های علمی کلیک کنید.

✔️ تمرینات آرامش بخش

یکی از موثرترین راه‌ها برای مبارزه با اضطراب، استفاده از تمرینات تمدد اعصاب است. به خصوص برای درمان تنگی نفس و احساس خفگی عصبی از تکنیک های تنفسی برای آرامش آرام استفاده کنید. تمرینات تمدد اعصاب بدن شما را در برابر استرس هایی که روزانه با آن مواجه می شود انعطاف پذیرتر می کند و در نتیجه مشکلات کمتری مانند تنگی نفس یا تپش قلب خواهید داشت. برای آشنایی با تکنیک های تمدد اعصاب خود کلیک کنید.

✔️ ذهن خود را هوشیار نگه دارید

وقتی احساس اضطراب می کنید، این فکر را در ذهن خود نگه دارید که هیچ اتفاق بدی نمی افتد و می توانید احساسات خود را کنترل کنید. این فکر باعث می شود ترس از خفگی از بین برود و بتوانید کنترل بیشتری بر اوضاع داشته باشید. معمولاً بزرگترین عامل ایجاد کننده احساس خفگی عصبی ترس از وقوع آن است که برای غلبه بر آن باید منطقی فکر کرد.

✔️ علل اضطراب را بشناسید

اگر چندین بار دچار حملات تنفسی شده اید، بهتر است این شرایط را به دقت زیر نظر بگیرید و به این سوال در رابطه با چندین مورد حمله پاسخ دهید که قبل از اینکه احساس تنگی نفس کنید چه اتفاقی افتاده یا چه فکری در سرتان گذشته است؟ این به شما کمک می کند تا به تدریج دلایل اضطراب خود را درک کنید و برای از بین بردن آنها برنامه ریزی کنید. با شناسایی عوامل ایجاد کننده احساس خفگی عصبی می توان از عود آن جلوگیری کرد.

✔️تمرینات تنفسی

راه دیگر برای کنترل احساس خفگی عصبی، تمرینات تنفسی است. تنفس صحیح در بروز بیماری های جسمی و حتی روحی بسیار موثر است. عمیق و منظم نفس بکشید و با تمرینات مختلف عضلات شکم و همچنین دیافراگم خود را تقویت کنید. برای این کار تصور کنید که بادکنکی در معده شما وجود دارد که باید به آرامی باد آن را خالی کنید. برای یادگیری راه های آرامش کلیک کنید.

✔️از مصرف غذاهای محرک خودداری کنید

برای جلوگیری از احساس خفگی عصبی ناشی از خوردن غذاهای تسریع کننده ضربان قلب؛ اجتناب شود. کافئین یکی از آن غذاهایی است که باید از آن اجتناب کنید. به جای آن از غذاهای آرام بخش استفاده کنید، داروهای گیاهی خاصی مانند چای بابونه یا بهارنارنج برای آرامش بسیار موثر هستند. بهتر است این گیاهان اضافی را قبل از خواب و همراه با سایر روش های درمانی مصرف کنید.

✔️ چه زمانی از مشاور کمک بگیریم؟

با توجه به اثرات منفی که اضطراب می تواند بر زندگی و فعالیت های شما بگذارد، بهتر است با احساس علائم آن از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید. اما گاهی اوقات کمک گرفتن مهمتر است:

  • اگر شدت یا تعداد مشکلات تنفسی افزایش یافته باشد.
  • اگر علائم دیگری مانند تپش قلب، سرگیجه یا مشکلات گوارشی همراه با مشکلات تنفسی دارید.
  • مشکلات تنفسی یا ترس از آنها باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره شما شده است
  • مشکلات تنفسی همراه با سایر بیماری های روانی مانند افسردگی، وسواس، اضطراب عمومی و غیره. اتفاق افتاد

درمان دارویی برای از بین بردن احساس تنگی نفس عصبی

آیا دارویی برای درمان اضطراب، تنگی نفس وجود دارد؟ اولین قدم این است که مطمئن شوید قبل از اینکه اضطراب به عنوان علت مشکلات تنفسی شما مشخص شود، مشکل جسمی ندارید. گاهی در شرایطی که تحمل استرس ممکن نیست، برخی از متخصصان سلامت روان از داروهای ضد اضطراب استفاده می کنند.

این داروها باعث می شوند علائم اضطراب به طور کامل از بین بروند، اما چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که داروها فقط از بروز علائم جلوگیری می کنند، اما نمی توانند مشکل زمینه ای را درمان کنند و در نتیجه، اگر داروها را قطع کنید، دیر یا زود اضطراب باز می گردد. . به همین دلیل بهتر است در کنار مصرف دارو از جلسات روان درمانی برای اضطراب نیز استفاده شود.

آخرین کلمه

احساس خفگی عصبی یکی از واکنش های بدن در هنگام استرس و اضطراب است. این مشکل برای افراد عوارض زیادی ایجاد می کند. به همین دلیل باید اقدامات لازم برای درمان و کنترل انجام شود. برای درمان این مشکل باید از روش های روان درمانی و دارودرمانی به طور همزمان استفاده کرد. علاوه بر این، خود فرد باید سبک زندگی خود را تغییر دهد. از علائم این مشکل در جمع و در حضور دیگران نترسید و توجه خود را به چیزهای دیگر معطوف کنید. به یاد داشته باشید که تحت نظر پزشک متخصص باشید و درمان خود را نیمه کاره رها نکنید.

برای دریافت مشاوره در مورد احساس خفگی عصبی می توانید با شماره تلفن 02191002360 یا تلفن ثابت 9099070354 تماس بگیرید تا در هر ساعت از شبانه روز با بهترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی مایند نو تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا اضطراب باعث تنگی نفس می شود؟

هنگام مواجهه با خطر خارجی، مانند حیوان درنده، یا درونی، مانند اضطراب در مورد یک رویداد، مغز همه اعضای بدن را برای فعالیت بیشتر هماهنگ می کند. اگر ریه ها به دلایلی آماده افزایش اکسیژن دریافتی خود نباشند، فرد احساس تنگی نفس می کند.

آیا دارویی برای درمان اضطراب، تنگی نفس وجود دارد؟

گاهی اوقات برای درمان این شرایط از داروهای ضد اضطراب استفاده می شود. اما داروها باید زیر نظر پزشک متخصص تجویز شوند و هرگز به صورت تصادفی از آنها استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر