استرس اکسیداتیو چیست و علائم و نشانه های آن چیست؟


منظور از استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن است. رادیکال های آزاد شامل مولکول های اکسیژن با تعداد نامتعادل الکترون هستند. این تعداد فرد الکترون به آنها اجازه می دهد تا به راحتی با هر نوع مولکولی واکنش نشان دهند.

رادیکال های آزاد در بدن شما باعث واکنش های شیمیایی طولانی می شوند. به واکنش بین مولکول ها و رادیکال های آزاد در بدن شما، اکسیداسیون میگویند؛ واکنشی که می تواند هم مضر و هم مفید باشد. مضر بودن آن عامل استرس اکسیداتیو است که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره کرده ایم.

اثرات استرس اکسیداتیو بر بدن

فرآیند اکسیداسیون یک فرآیند ضروری و طبیعی برای بدن است و به طور مداوم انجام می شود. اما استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که تعادل ایجاد شود بین فعالیت آنتی اکسیدانی و فعالیت رادیکال آزاد تداخل وجود خواهد داشت.

هنگامی که اکسیداسیون به درستی کار می کند، رادیکال های آزاد این توانایی را دارند که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند تا با پاتوژن هایی که باعث عفونت در بدن می شوند مبارزه کند.

تا زمانی که تعداد رادیکال های آزاد بیشتر از آن باشد که آنتی اکسیدان ها بتوانند از آنها محافظت کنند، رادیکال های آزاد توانایی آسیب رساندن به DNA، بافت چربی و پروتئین های بدن را دارند. لیپیدها، پروتئین ها و DNA بیشتر بدن را تشکیل می دهند.

بنابراین هر نوع آسیبی که به آنها وارد شود به مرور زمان باعث بروز بیماری های مختلفی می شود. این بیماری ها عبارتند از:

  • دیابت
  • سخت شدن عروق خونی یا تصلب شرایین
  • بیماری های التهابی
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • بیماری های عصبی، از جمله آلزایمر و پارکینسون
  • خرچنگ

عوامل موثر بر استرس اکسیداتیو

ایجاد التهاب یا ورزش در بدن همه افراد باعث تولید رادیکال های آزاد می شود. این یک اتفاق طبیعی است و در واقع بخشی از سیستم پیچیده بدن برای حفظ سلامتی است. گاهی اوقات ممکن است در معرض رادیکال های آزاد در محیط قرار بگیرید.

برخی از منابع رادیکال های آزاد به شرح زیر است:

  • وزن
  • برخی از مواد پاک کننده و آفت کش ها
  • دود سیگار
  • تابش – تشعشع
  • آلودگی
  • رژیم غذایی سرشار از قند، چربی و الکل نیز می تواند در تولید رادیکال های آزاد نقش داشته باشد.

مدیریت و پیشگیری از استرس اکسیداتیو

تقریبا غیرممکن است که در معرض استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد قرار نگیریم، اما با انجام برخی کارها این توانایی را داریم که اثرات استرس اکسیداتیو بر بدن خود را به حداقل برسانیم.

در این زمینه مهم ترین کاری که می توان انجام داد کاهش تشکیل رادیکال های آزاد است سطح آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید در بدن است. یکی از راه های جلوگیری از استرس اکسیداتیو این است که مطمئن شوید مقدار مناسب آنتی اکسیدان در رژیم غذایی خود دارید.

خوردن پنج وعده سبزیجات و میوه در روز بهترین راه برای تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است.

برخی از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان را بشناسید.

  • انواع توت ها
  • گیلاس
  • میوه های خانواده مرکبات
  • آلو خشک
  • برگ های سبز تیره
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • انواع گوجه فرنگی
  • زیتون
  • ماهی
  • آجیل
  • ویتامین E و C
  • زردچوبه
  • چای سبز
  • ملاتونین
  • پیاز
  • سیر
  • دارچین

انتخاب سبک زندگی سالم همچنین توانایی کاهش احتمال ابتلا به استرس اکسیداتیو را دارد.

در زیر روش هایی را معرفی کرده ایم که به شما کمک می کند.

  1. یک برنامه ورزشی متوسط ​​و منظم داشته باشید: این به طور طبیعی سطح آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد و آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. ورزش منظم ارتباط مستقیمی با کاهش اثرات پیری، افزایش عمر و همچنین کاهش خطر ابتلا به سرطان (و سایر بیماری های ذکر شده در بالا) دارد.
  2. سیگار کشیدن ممنوع:اگر سیگاری هستید، سعی کنید آن را ترک کنید. و از قرار گرفتن در معرض دود آن خودداری کنید.
  3. از مواد شیمیایی با احتیاط استفاده کنید: این مشکل شامل تشعشعات غیر ضروری، مواد پاک کننده و موادی مانند آفت کش های مورد استفاده در کشاورزی یا مواد غذایی است.
  4. سازگاری با محیط: در مورد روش های سازگار با محیط زیست، از جمله همنشینی با خودرو، بیاموزید و از آنها استفاده کنید. به طور غیر مستقیم و مستقیم در بدن شما و همچنین جامعه در کاهش تولید رادیکال های آزاد موثر است.
  5. از ضد آفتاب استفاده کنید: کرم های ضد آفتاب از آسیب پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کنند.
  6. مصرف الکل خود را کاهش دهید.
  7. کمی بخوابید: خواب کافی برای تعادل بدن بسیار مهم است. خواب مناسب در تولید هورمون ها، بهبود عملکرد مغز و آنتی اکسیدان ها موثر است. و تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد را حفظ می کند.
  8. در حد اعتدال بخورید: مطالعات مختلف نشان می دهد که طولانی مدت خوردن و پرخوری بدن را در حالت استرس اکسیداتیو قرار می دهد و به آن آسیب می رساند. توصیه می شود که وعده های غذایی خود را در فواصل زمانی مناسب مصرف کنید و در هر وعده از غذا به میزان متوسط ​​یا کوچک استفاده کنید.
  9. فست فود: این گروه غذایی عامل دیگری است که خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را افزایش می دهد. بنابراین تا حد امکان از آنها دوری کنید.

نتیجه

درست است که تولید آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد بخشی از عملکرد سالم و طبیعی بدن شما است، اما استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که سطح آنها از تعادل خارج شود. این نوع استرس باعث آسیب به بسیاری از بافت های بدن می شود و در دراز مدت باعث بروز بیماری های مختلفی می شود.

اگرچه نمی توان به طور کامل از خود در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرد، اما از طریق رژیم غذایی مناسب، تنظیم محیط زندگی و ورزش، این توانایی را دارید که سعی کنید بدن خود را متعادل نگه دارید. اگر پس از خواندن این مقاله سوالی به ذهن شما خطور کرد که پاسخی برای آن ندارید، با تایپ کردن 02191023933 پاسخ را از مشاوران همفکر خود جویا شوید.

سوالات متداول

اهمیت استرس اکسیداتیو چیست؟

منظور از استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن است.

استرس اکسیداتیو چه زمانی رخ می دهد؟

اما استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که تعادل بین فعالیت آنتی اکسیدان ها و فعالیت رادیکال های آزاد به هم بخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر