افزایش قد کودکان با ورزش و رژیم غذایی


افزایش قد کودکان بسیار موضوع مهمی است که حتی ممکن است در آینده آن‌ها نیز نقش مهمی ایفا کند. در چند سال اول، رشد قد به آرامی اما به طور پیوسته با سرعتی در حدود 7 سانتیمتر در سال اتفاق می افتد. هنگامی که بلوغ شروع می شود، استروژن و تستوسترون بیشترین دوره افزایش قد را ایجاد می کنند که به اوج خود در حدود 30 اینچ در سال می رسد. تغذیه مناسب در این دوران تاثیر بسزایی در افزایش قد کودکان دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

برای تعیین شاخص توده بدنی و یا محاسبه BMI آنلاین خود یا کودکتان از این بخش استفاده کنید و رژیم مناسب خود را دریافت کنید.

چرا افزایش قد کودکان یک دغدغه است؟

افزایش قد کودکان نگران کننده است زیرا به طور مستقیم بر سلامت و رشد کلی آنها تأثیر دارد.

رشد کافی از جمله افزایش قد کودکان برای سلامت جسمانی کودکان بسیار مهم است زیرا توانایی آنها را برای انجام کارهای روزانه، شرکت در فعالیت‌های بدنی و حفظ وزن سالم تعیین می‌کند. رشد ضعیف منجر به ضعف سیستم ایمنی، افزایش حساسیت به بیماری ها و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود.

کودکانی که مشکلات افزایش قد را تجربه می‌کنند ممکن است با چالش های عاطفی نیز روبرو شوند زیرا ممکن است احساس متفاوتی داشته باشند یا خارج از گروه دوستان در اجتماع قرار بگیرند. آنها ممکن است به دلیل جثه یا ظاهرشان در معرض خطر اعتماد به نفس پایین و یا انزوای اجتماعی باشند.

قد و اندازه بدن بر نحوه تعامل کودکان با همسالان خود و شرکت در فعالیت ها آن‌ها ینز تأثیر ‌می‌گذارد. رشد در دوران کودکی تأثیر مستقیمی بر رسیدن به بلوغ کامل در سن مناسب دارد. تاخیر در رشد به طور بالقوه شروع بلوغ را نیز به تاخیر می‌اندازد و منجر به چالش‌های اجتماعی و عاطفی مرتبط با فرآیندهای بلوغ می‌شود. به همین دلایل افزایش قد کودکان به یک دغده برای والدین تبدیل شده است و نیاز به رسیدگی و در برخی مواقع درمان دارد.

بهترین ورزش برای افزایش قد کودکان

در حالی که توجه به این نکته مهم است که ژنتیک در درجه اول قد فرد را تعیین می کند، برخی ورزش ها وجود دارند که می توانند از رشد و وضعیت بدنی سالم در کودکان حمایت کنند. این تمرینات می تواند به آنها کمک کند تا وضعیت بدنی خوب خود را حفظ کنند، ماهیچه های خود را تقویت کنند و به رشد کلی بدنی کمک کنند. در اینجا چند تمرین وجود دارد که به طور بالقوه می تواند به رشد سالم کمک کند:

تمرینات کششی

حرکات کششی انعطاف پذیری را افزایش می دهد و به حفظ وضعیت بدنی خوب کمک می کند، که می تواند توهم قد بلندتر را ایجاد کند. روی تمریناتی تمرکز کنید که پایین تنه را هدف قرار می دهد، مانند کشش ساق پا، کشش همسترینگ و لمس انگشتان پا.

تمرینات آویزان شدن

تشویق کودکان به آویزان شدن از یک میله یا استفاده از نردبان افقی می تواند قسمت بالایی بدن و ستون فقرات آنها را تقویت کند و به طور بالقوه از رشد سالم حمایت کند. تمرینات آویزان به کاهش فشار ستون فقرات و بهبود وضعیت بدن کمک می کند.

پریدن

فعالیت هایی که شامل پریدن هستند، مانند پرش طناب، می توانند به تحریک صفحات رشد و ارتقای سلامت استخوان کمک کنند. این تمرینات همچنین می توانند قدرت و انعطاف عضلات پا را افزایش دهند.

شنا

شنا یک ورزش عالی برای کل بدن است که می‌تواند به بهبود قدرت و انعطاف پذیری کلی کمک کند و در کنار آن به افزایش قد کودکان کمک می‌کند. این باعث رشد عضلات بلند و لاغر می شود که می تواند به ظاهر کشیده تر کمک کند.

کوهنوردی

کوهنوردی یک ورزش عالی برای کودکان است که به رشد طبیعی و افزایش قد کودکان کمک می‌کند. کوهنوردی مستلزم کشش و کشیدن بدن به بالا و در عرض زمین های متغیر است که باعث درگیر شدن چندین گروه عضلانی به خصوص در بازوها، پشت، شانه ها و پاها شده و به تقویت استخوان ها و تحریک هورمون های رشد کمک می‌کند. ضمن اینکه در کوهنوردی، بدن برخلاف جاذبه حرکت می‌کند و همین باعث کشش عضلات خواهد شد.

عوامل موثر بر افزایش قد کودکان

قد کودکان تحت تاثیر عوامل مختلفی چه ژنتیکی و چه محیطی قرار دارد. یکی از عوامل ژنتیکی اصلی قد والدین است. اگر پدر و مادر هر دو قد بلند باشند، احتمال اینکه فرزندانشان نیز قد بلند باشند بیشتر است. از طرفی اگر پدر و مادر هر دو کوتاه قد باشند، به احتمال زیاد فرزندانشان نیز کوتاه قد خواهند بود. با این حال، ژنتیک تنها عامل تعیین کننده نیست. عوامل محیطی نیز نقش بسزایی دارند.

تغذیه یک عامل محیطی و مهم است که بر افزایش قد کودکان تأثیر می‌گذارد. یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقادیر کافی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی باشد بسیار کمک کننده است. تغذیه ناکافی منجر به توقف رشد و کوتاه شدن قد شده و علاوه بر این، دسترسی به مشاوره های پزشکی و معاینات منظم نیز بر رشد قد کودکان تأثیر می‌گذارد.

بهترین مکمل افزایش قد کودکان

استفاده از شربت افزایش قد کودکان و مکمل برای افزایش قد کودکان حتما باید تحت نظر پزشک بوده و استفاده از آن به صورت خودسرانه ممکن است عواقب دیگری را داشته باشد. بنابراین حتما با یک دکتر اطفال آنلاین مشورت کرده و بعد از آن اقدام به تهیه مکمک افزایش قد کودکان کنید.

شربت افزایش قد کودکان نوتریژن

شربت NutriGen حاوی ترکیبی اختصاصی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و عصاره های گیاهی است که به طور خاص برای رشد کودکان طراحی شده است. مواد اصلی آن شامل کلسیم، فسفر، روی، منیزیم، آهن، لیزین، آشواگاندا و گوتو کولا است.

دوز توصیه شده 1 قاشق چایخوری در روز، ترجیحا با شیر یا هر نوشیدنی دیگری است. برای بهترین نتیجه، به طور مداوم به مدت 3-6 ماه یا توصیه پزشک اطفال مصرف شود. ضمن اینکه طعم شکلاتی طبیعی دارد تا برای کودکان خوش طعم شود و عاری از رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده است.

شربت نوتریژن عاری از هورمون ها، استروئیدها و داروها است. فقط حاوی گیاهان آیورودا، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای کودکان بی خطر می‌باشد. با این حال باید قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

شریفر: شربت نهایی افزایش قد برای حداکثر پتانسیل رشد

این دارو به عنوان یک شربت افزایش قد استثنایی و بی رقیب در بازار امروز در دسترس است. این شربت دارای ترکیبی از ویتامین های ضروری از جمله A و B کمپلکس و روی است. علاوه بر این، حاوی تورین است که به دلیل کمک قابل توجه خود در افزایش قد و تقویت بینایی و همچنین نقش آن در توسعه مهارت های حرکتی شناخته شده است. دوز توصیه شده یک قاشق غذاخوری در روز است.

آرژیتال: توانمندسازی بدن برای رشد قد کودک

شربت کمکی آرژیتال با ارائه یک کمک استثنایی به رشد قد، با تقویت سیستم ایمنی و تحریک تولید هورمون رشد، رشد استخوان را تسریع کرده و قد را نیز افزایش می‌دهد. این شربت برای کودکان 4 تا 7 ساله برای افزایش قد کودکان توصیه می‌شود که باید روزانه 3 میلی لیتر مصرف کنند و کودکان بالای 7 سال باید روزانه 6 میلی لیتر زیر نظر یک متخصص مصرف کنند.

شربت آیورودا: راهی برای افزایش قد کودکان

این شربت از هورمون های گیاهی طبیعی استفاده می‌کند که نقش مهمی در تقویت رشد استخوان در کودکان و بزرگسالان دارند. غنی شده با کلسیم، برای استخوان های قوی و سالم بسیار مهم بوده و نقش مهمی در افزایش قد دارد. علاوه بر این، محرک اشتها و تصفیه کننده خون، اثربخشی این شربت را بیشتر می‌کند. برای کودکان 12 تا 18 ساله، مقدار مصرف روزانه این شربت 1 تا 2 قاشق غذاخوری در روز است.

اینکرمین: شربتی برای افزایش قد در کودکان و بزرگسالان

اینکرمین به عنوان شربت افزایش قد کودکان و بزرگسالان شناخته شده است. اینکرمین با قدرت ویتامین B، آهن و لیزین که یک اسید آمینه ضروری است، در بهبود اشتها، متابولیسم و افزایش طول استخوان معجزه‌ای ایجاد می‌کند و باعث افزایش قد کودک و بزرگسال می‌شود.

ال آرژنین؛ آمادگی برای بلند شدن قد

از قدرت ال-آرژنین، که یک محرک رشد مشهور در بدنسازی است استفاده کنید که اکنون به شکل شربت یا قرص نیز موجود است. ال-آرژینین که اولین بار در دهه 1800 در شاخ حیوانات کشف شد، ارزش خود را به عنوان محرک رشد انسان ثابت کرده است. مصرف خوراکی ال-آرژنین باعث افزایش سطح هورمون رشد در حالت استراحت نیز می‌شود و در حالت ورزش کردن سطح اثربخشی آن حدود 400 درصد افزایش می‌یابد.

برنامه غذایی برای افزایش قد کودکان

در ادامه یک نمونه برنامه غذایی که می‌تواند به رشد و افزایش قد کودکان کمک کند ارائه شده که بهتر است برای دریافت یک رژیم اختصاصی با دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید و برای فرزندتان یک رژیم متناسب با شرایط خودش دریافت نمایید.

صبحانه:

  • بلغور جو دوسر با شیر و انواع توت ها – کربوهیدرات های پیچیده، فیبر، پروتئین و کلسیم را فراهم می کند.
  • نان تست غلات کامل با کره بادام زمینی – منبع خوبی از پروتئین، چربی های سالم و ویتامین B.
  • تخم مرغ آب پز سفت – پروتئین و ویتامین D با کیفیت بالا.
  • میوه تازه

ناهار:

  • ساندویچ بوقلمون یا سبزیجات روی نان سبوس دار – پروتئین و فیبر بدون چربی.
  • ماست با میوه – کلسیم، پروتئین و پروبیوتیک.
  • هویج با هوموس – فیبر، ویتامین A، پروتئین.
  • برش های سیب

شام:

  • ماهی سالمون با برنج و کلم بروکلی بخارپز – امگا 3، پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده.
  • پاستا با مرغ، سس گوجه فرنگی و سبزیجات – پروتئین بدون چربی، آهن، لیکوپن.

نوشیدنی ها:

  • شیر – کالری، پروتئین، کلسیم.
  • آب پرتقال غنی شده – ویتامین C و آهن.

این رژیم متعادل با غذاهای کامل، کالری و مواد مغذی کافی مانند پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین ها را برای کودکان در حال رشد برای رشد استخوان، رشد ماهیچه های بدون چربی و سلامت کلی بدن فراهم می‌کند.

پروتئین برای رشد ضروری است. گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات و پروتئین های گیاهی مانند توفو و تمپه را در وعده های غذایی خود بگنجانید. کلسیم برای استخوان های قوی و رشد مناسب بسیار مهم است. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست و همچنین سبزیجات برگ سبز، بروکلی، بادام و شیرهای گیاهی غنی شده مانند سویا یا شیر بادام را حتما تهیه و مصرف کنید.

ویتامین D را نیز فراموش نکنید: ویتامین D به جذب کلسیم و سلامت استخوان ها کمک کرده و به همین دلیل منابع غذایی مانند ماهی های چرب (ماهی آزاد، ماهی خال مخالی)، تخم مرغ و شیر غنی شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

حرکات کششی برای افزایش قد کودکان

تمرینات کششی روشی موثر برای افزایش قد کودکان است. انجام حرکات کششی و حرکاتی که ستون فقرات و پاها را کشیده می‌کند، به تحریک تولید هورمون رشد انسانی که برای افزایش قد ضروری است کمک خواهد کرد.

لمس انگشتان پا

بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و به آرامی به جلو خم شوید تا انگشتان پا را لمس کنید. کشش را برای 15-30 ثانیه نگه دارید و چند بار تکرار کنید. این حرکت به کشش همسترینگ و کمر کمک می کند.

حالت کبرا

روی شکم دراز کشیده، نیمه بالایی بدن را به سمت بالا فشار دهید، باسن را روی زمین نگه دارید تا ستون فقرات کشیده شود.

کشش گربه-گاو

روی چهار دست و پا قرار بگیرید، دست ها را مستقیماً زیر شانه ها و زانوها را زیر باسن قرار دهید. کمر را به سمت بالا قوس دهید، مانند گربه ترسیده، و چند ثانیه نگه دارید، سپس شکم را به سمت زمین بیندازید و چانه را مانند گاو به سمت بالا ببرید. این حرکت را 5 تا 10 بار تکرار کنید تا ستون فقرات کشیده شود و وضعیت بدن بهتر شود.

ژست کبرا

به صورت روی زمین دراز بکشید و کف دست ها را صاف روی زمین زیر شانه ها قرار دهید. بالاتنه خود را به سمت بالا فشار دهید، قفسه سینه خود را از روی زمین بلند کنید در حالی که باسن و پاها را روی زمین نگه دارید. کشش را به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید و چند بار تکرار کنید تا عضلات شکم کشیده شده و قفسه سینه باز شود.

کشش پروانه ای

روی زمین بنشینید به طوری که کف پاهایتان همدیگر را لمس کند. روی پاها یا مچ پاهای خود نگه دارید و به آرامی با استفاده از آرنج زانوهای خود را به سمت زمین فشار دهید. این کشش را به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید و چند بار تکرار کنید تا قسمت داخلی ران و باسن کشیده شود.

کشش ساق پا

رو به دیوار بایستید و دست ها را در سطح چشم قرار دهید. یک پا به عقب ببرید و پاشنه را روی زمین نگه دارید تا ماهیچه ساق پا کشیده شود.

در هر کشش 10-30 ثانیه زمان بگذارید. نفس عمیق بکشید و ۲ تا ۳ بار آن را تکرار کنید. حرکات کششی مانند اینها که به طور منظم انجام می‌شود به افزایش طول ماهیچه ها و ستون فقرات کمک می‌کند.

افزایش قد کودکان زیر 2 سال

تمرکز بر تغذیه مناسب، خواب کافی و یک محیط پویا بهترین راه برای کمک به افزایش قد کودکان و تکامل آن‌‌ها است. ضمن اینکه رعایت موارد زیر نیز بسیار کمک کننده است.

  •  شیر مادر و شیر خشک تغذیه کاملی را برای رشد نوزادان فراهم می کند.
  • به تدریج غذاهای غنی از آهن مانند گوشت های پوره شده، توفو، عدس، نخود فرنگی و اسفناج را در 6 ماهگی وارد رژیم غذایی کنید.
  • گوشت، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات به ساخت ماهیچه ها و بافت ها کمک می کنند.
  • نور خورشید، غذاهای غنی شده و در صورت نیاز مکمل ویتامین D را برای جذب کلسیم در نظر داشته باشید
  • 12 تا 16 ساعت خواب را حتما در برنامه کودکتان قرار دهید

نکته نهایی این است که بهترین راه برای دریافت یک رژیم متناسب و یا دریافت حرکات ورزشی کمک گرفتن از متخصصین و یا پزشک آنلاین است تا در صورت نیاز حتی آزمایشاتی نیز انجام شده و با شناختی کامل مراحل کار انجام شود.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر