انگیزه چیست و چگونه آن را افزایش دهیم


تقریبا تا صبح بیدارم و در شبکه های اجتماعی هستم. بعد تا ظهر بخوابم! وقتی از خواب بیدار می شوم، آنقدر احساس کسل کننده و بی انگیزه می کنم، انگار چند روزی است که نخوابیده ام! من هیچ برنامه ای برای خودم ندارم و حالم از این سبک زندگی به هم می خورد

اگر در شرایطی مشابه موارد فوق قرار دارید، در دسته افراد بی انگیزه قرار می گیرید و حتما باید فورا به فکر رفع این مشکل باشید. بی انگیزگی یکی از علائم بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب، عدم عزت نفس و مواردی از این قبیل است.

ما در کنار شما هستیم تا به شما کمک کنیم تا دلایل بی انگیزگی خود را کشف کنید و با راه حل های ارائه شده آن را درمان کنید. اول از همه باید بدانیم بی انگیزه بودن به چه معناست؟

انگیزه چیست؟

انگیزه را می توان نیروی محرکه ای دانست که اشتیاق و انرژی ما را برای رسیدن به هدف یا انجام کاری افزایش می دهد. انگیزه از مغز و افکار ما سرچشمه می گیرد و در واقع وضعیت ذهنی و نگرش ما را نسبت به این موضوع تعیین می کند. اگر میل زیادی برای انجام کاری داریم، پشت آن میل بزرگ انگیزه است. نتایج بررسی های انجام شده در حوزه ورزش و آموزش نشان می دهد افرادی که علاوه بر موارد ضروری مانند تلاش، برنامه ریزی و … انگیزه هم دارند، به نتایج بسیار خوبی دست می یابند.

با انگیزه بودن باعث ترشح هورمون های شادی در مغز می شود که انرژی فرد را دو برابر می کند. به همین دلیل می بینیم که فرد با انگیزه به تلاش خود ادامه می دهد!

دلایل بی انگیزگی

دلایل متعددی به کاهش یا فقدان انگیزه کمک می کند. برخی از موارد رایج عبارتند از:

  • وجود مشکلات روانی مانند افسردگی، کمبود عزت نفس و غیره.
  • قرار گرفتن در محیط آموزشی نامناسب مانند تحقیر، اتهام و غیره.
  • شکست های مداوم
  • تنها بودن و نداشتن حامی
  • حذف از گروه
  • داشتن اهداف غیر منطقی و برنامه ریزی نادرست

و خیلی موارد دیگه که باید حل بشه

روش های افزایش انگیزه

برای افزایش انگیزه باید موارد ذکر شده در بالا را اصلاح کنیم. این موارد عبارتند از:

  • بیمه سلامت روان
  • تعیین اهداف منطقی و برنامه ریزی صحیح
  • پاداش برای انجام کارها
  • استفاده بهینه از فرصت ها
  • مدیریت زمان
  • اعتماد به نفس و باور به توانایی ها
  • استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهید

افزایش انگیزه با تامین سلامت روان

همانطور که اشاره کردیم یکی از دلایل اصلی بی انگیزگی وجود مشکلات روانی است. این موضوع باید توسط روانشناس بررسی شود و در صورت وجود مشکل برطرف شود. پس از درمان مشکلات روانی، فرد می بیند که به دلیل بهبود سلامت روان، سطح انگیزه در او افزایش یافته است.

تعیین اهداف منطقی و برنامه ریزی صحیح همراه با مدیریت زمان

یکی دیگر از عوامل بی انگیزگی، تعیین اهداف بلندپروازانه و نامعقول با برنامه ریزی نادرست است. بنابراین وقتی انسان می بیند که نمی تواند به هدف خود برسد، دلسرد می شود و انگیزه خود را از دست می دهد. بر این اساس باید با برنامه ریزی صحیح در کنار مدیریت زمان اهداف معقول داشته باشیم. اگر خودمان این مهارت را نداریم باید از روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیریم.

تقویت عزت نفس

اعتماد به نفس از اعتماد به نفس و عزت نفس ناشی می شود. اگر فردی توانایی های خود را باور نداشته باشد، بعید است که انگیزه انجام کاری را داشته باشد و اگر هم داشته باشد، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. بر این اساس باید با شناخت خود و با تکیه بر توانایی های فردی انگیزه را تقویت کنیم.

زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی را به حداقل برسانید

رسانه های اجتماعی برای اکثر افراد مضر است و منجر به اتلاف وقت و بی انگیزگی می شود. بر این اساس باید زمان انجام این کار را به حداقل ممکن کاهش دهید و از زمان خود به نحو مطلوب استفاده کنید.

به روانشناس مراجعه کنید

اگر احساس می کنید انگیزه ندارید، حتما باید با روانشناس تماس بگیرید تا مشکل را بررسی کنید. اگر بی انگیزگی ناشی از اختلالات روانی باشد باید درمان شوند. همچنین در صورت وجود موانعی مانند برنامه ریزی اشتباه و مواردی از این دست، با اصلاح آن می توان این مشکل را برطرف کرد. در صورت نیاز می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی دکتر لیلا جبلی بهره مند شوید.

برای رزرو مشاوره کافیست با شماره درج شده در تصویر زیر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر