درمان اسهال در بارداری با 10 خوراکی مفید


اسهال در دوران بارداری ممکن است در نتیجه افزایش سطح هورمون‌ها یا بسیاری از دلایل دیگر باشد که بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارند و منجر به تغییر در حرکات روده شوند. در ادامه این مقاله درباره عوارض آن و راه های درمان اسهال در بارداری توضیح خواهیم داد. البته در هر محله از بارداری خود می‌توانید از طریق مشاوره با دکتر زنان آنلاین بهترین راهکار را درباره این موضوع و بسیاری از موضوعات دیگر دریافت کرده و از خانه مراحل درمان را طی کنید.

برای انجام زایمان خود در بهترین کلینیک‌ها و توسط بهترین متخصصین، می‌توانید با ثبت درخواست در بخش زایمان اقساطی، از وام 5 تا 50 میلیونی که بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود، برای انجام این کار استفاده کنید.

عوارض اسهال در بارداری

پیش از درمان اسهال در بارداری بهتر است عوارض آن را ببشناسید. اسهال باعث از دست دادن بیش از حد مایعات از بدن می‌شود و این یکی از بدترین عوارض اسهال در بارداری است. در دوران بارداری، کم آبی هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد خطرناک است، زیرا بر عملکرد صحیح اندام ها تأثیر بگذارد و خطر زایمان زودرس یا نقایص مادرزادی را افزایش می‌دهد.

دوره های مکرر و طولانی اسهال، مانع جذب مواد مغذی ضروری از غذا می‌شود و منجر به سوء تغذیه خواهد شد. همین موضوع جنین در حال رشد را از مواد مغذی حیاتی مورد نیاز برای رشد مناسب محروم می‌کند.

همچنین اسهال می‌تواند باعث عدم تعادل در الکترولیت هایی مانند سدیم، پتاسیم و کلرید شود که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند. عدم تعادل الکترولیت عملکرد ماهیچه ها، اعصاب و اندام ها را مختل کند و بر سلامت کلی مادر و جنین تأثیر بگذارد.

ضمن اینکه اسهال باعث کاهش وزن قابل توجه در زنان باردار می‌شود. کاهش وزن بیش از حد در دوران بارداری برای مادر و جنین مضر بوده و منجر به رشد ناکافی جنین، وزن کم هنگام تولد و سایر عوارض خواهد شد. البته در برخی موارد، اسهال مداوم در دوران بارداری می تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. کم آبی ناشی از اسهال، عدم تعادل الکترولیت ها و سایر عوارض می تواند باعث انقباضات شود و منجر به زایمان زودرس شود.

اسهال ممکن است در اثر عفونت هایی مانند گاستروانتریت ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود. این عفونت‌ها منجر به عوارض اضافی مانند درد شدید شکم، تب، گرفتگی عضلات و سایر مشکلات گوارشی می‌شوند.

در صورت تداوم اسهال در بارداری حتما با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید تا بهترین دستورالعمل را از خانه خودتان دریافت کنید.

برای درمان عفونت ادراری در بارداری چه بخوریم؟

علت اسهال در بارداری

درباره بیماری اسهال می‌توانید این مطلب را بخوانید اما به طور کلی چندین علت وجود دارد که باعث اسهال در بارداری خواهد شد.

  • تغییرات هورمونی: بارداری باعث تغییرات هورمونی می‌شود که بر روند هضم تأثیر گذاشته و منجر به اسهال می‌شود.
  • تغییرات رژیم غذایی: بارداری اغلب تغییراتی را در اشتها و هوس ایجاد می کند و برخی از زنان را به خوردن غذاهای متفاوت یا جدید سوق می‌دهد که ممکن است با دستگاه گوارش آنها مطابقت نداشته باشد.
  • ویتامین های دوران بارداری: آهن موجود در ویتامین های دوران بارداری گاهی اوقات باعث اسهال در زنان باردار می‌شود.
  • حساسیت یا عدم تحمل غذایی: برخی از زنان باردار نسبت به برخی غذاها حساسیت یا عدم تحمل داشته باشند که به عنوان یک واکنش منجر به اسهال می شود.
  • عفونت ها: عفونت های باکتریایی، ویروسی یا انگلی می توانند باعث اسهال در دوران بارداری شوند. این عفونت‌ها از طریق غذا، آب یا قرار گرفتن در معرض افراد آلوده منتقل می‌شوند.
  • دیابت بارداری: اسهال گاهی اوقات از علائم دیابت بارداری است، وضعیتی که در آن سطح قند خون زن باردار بالاست و باعث اسهال می‌شود.
  • داروها: برخی داروها یا برخی مکمل های دوران بارداری، ممکن است اسهال را به عنوان یک عارضه جانبی در خود داشته داشته باشند.
  • استرس یا اضطراب: بارداری باعث استرس عاطفی یا اضطراب می‌شود که ممکن است عملکرد طبیعی دستگاه گوارش را مختل کند و منجر به اسهال شود

زنان بارداری که اسهال مداوم یا شدید را تجربه می‌کنند باید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنند زیرا در صورت تداوم، آب بدن آنها تمام شده و یا به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

علائم اسهال در بارداری

در دوران بارداری، برخی از زنان دچار اسهال در بارداری یا diarrhea in pregnancy می‌شوند. اگرچه اسهال در دوران بارداری به طور معمول دلیلی برای نگرانی نیست، اما می‌تواند برای برخی از مادران باردار ناراحت کننده و عذاب آور باشد و به دلیل عوارض آن باید به سرعت برای درمان اسهال در بارداری اقدام شود.

علائم و نشانه های اسهال در بارداری شامل موارد زیر است:

  • مدفوع شل یا آبکی مکرر.
  • علائم مسمومیت غذایی
  • عجله در اجابت مزاج.
  • گرفتگی یا درد شکم.
  • حالت تهوع یا استفراغ.
  • نفخ یا گاز معده
  • خستگی یا ضعف.
  • تب یا لرز (در موارد شدید).
  • کم آبی بدن (در صورت تداوم اسهال).

برخی از زنان باردار ممکن است اسهال خفیف را به عنوان بخشی طبیعی از بارداری تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم شدیدتر و پایدارتری داشته باشند. اگر علائم باقی ماند یا بدتر شد، برای تعیین هر گونه درمان مناسب یا بررسی های بیشتر، مشورت با یک پزشک توصیه می‌شود.

راه های درمان نفخ شکم در بارداری را از اینجا بخوانید

راه های درمان اسهال در بارداری

هنگامی که صحبت از اسهال بارداری می شود، باید بر روی غذاهایی تمرکز کنید که به راحتی هضم می شوند و مواد مغذی ضروری را فراهم کرده و در کنار آن، به درمان اسهال در بارداری نیز کمک می‌کنند.

موز

موز که به دلیل پکتین بالایی که دارد معروف است و به سفت شدن مدفوع کمک مس‌کند. پکتین همچنین اثر تسکین دهنده ای بر دستگاه گوارش دارد. علاوه بر این، موز سرشار از پتاسیم است که به جبران الکترولیت‌هایی که ممکن است در اثر اسهال از بین رفته‌ باشند، کمک کند.

مقاله تغذیه در دوران بارداری نیز به شما کمک خواهد کرد.

برنج ساده و ماست

مصرف برنج ساده و ماست اثر چسبندگی داشته و به کاهش مدفوع شل کمک کرده و باعث درمان اسهال در بارداری می‌شود. به راحتی قابل هضم است و یک غذای ملایم برای دستگاه گوارش شما است. سعی کنید برنج ساده و خوب پخته شده و البته بدون هیچ گونه ادویه یا چاشنی را مصرف کنید.

ماش پلو

ماش سرشار از فیبر غذایی است که می تواند به تنظیم حرکات روده و تسکین اسهال کمک کند. فیبر به مدفوع حجم می دهد و آب را جذب می کند، که می تواند دفعات و شدت حرکات شل را کاهش دهد. از نظر طب سنتی، ماش اثر خنک کنندگی بر بدن دارد که به تسکین سیستم گوارشی ملتهب کمک می‌کند. این خاصیت خنک کنندگی ممکن است علائم اسهال مانند درد یا ناراحتی شکم را نیز تسکین دهد.

سیب زمینی آب پز

سیب زمینی آب پز مملو از مواد مغذی است و به دلیل محتوای نشاسته زیاد به چسبیدن مدفوع شل کمک کند. آنها برای معده ملایم هستند و منبع خوبی از انرژی باشند در حالی که به راحتی هضم می شوند. سیب زمینی وقتی آب پز شود و بدون چربی یا ادویه اضافه مصرف شود، می تواند مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم را فراهم کند که ممکن است به دلیل اسهال از بین برود.

نان تست

نان تست منبعی از کربوهیدرات ها است و بدون اینکه باعث تحریک بیشتر روده ها شود فراهم می‌کند. نان سبوس دار را انتخاب کنید تا مقداری فیبر به وعده غذایی خود اضافه کرده باشید که همین فیبر، به تنظیم حرکات روده کمک خواهد کرد.

بلغور جو دوسر

برای درمان اسهال در باداری بلغور جو دوسر ساده منبع خوبی از فیبر محلول است که به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند. البته از افزودن شیرین کننده ها یا مواد افزودنی سنگین خودداری کنید.

پوره سیب

پوره سیب شیرین نشده گزینه ای ملایم و قابل هضم است که برخی از مواد مغذی و فیبر ضروری را فراهم می‌کند و به حجیم شدن مدفوع شل یا درمان اسهال در بارداری کمک می‌کند.

چای بابونه

بابونه به دلیل خواص ضد التهابی خود معروف است. یک فنجان گرم از این دمنوش گیاهی به تسکین گرفتگی‌های روده و شل شدن ماهیچه های دستگاه گوارش کمک خواهد کرد. از چای قوی کافئین دار که احتمالا اسهال را بدتر می‌کند، خودداری کنید.

هویج

هویج خوب پخته و له شده را می‌توانید به دلیل ماهیت ملایم و تسکین دهنده آن، در رژیم غذایی خو بگنجانید. هویج منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله فیبر است.

چای زنجبیل

نوشیدن چای زنجبیل به کاهش ناراحتی معده و کاهش اسهال کمک خواهد کرد. زنجبیل به دلیل خواص آرام بخش و ضد التهابی آن شناخته شده است و به درمان اسهال بارداری کمک می‌کند، البته در خوردن این دمنوش زیاده‌روی نکنید.

در هنگام تجربه اسهال، هیدراته ماندن بسیار مهم است. حتما مقدار زیادی آب بنوشید و از مصرف کافئین یا نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید، زیرا می توانند علائم را بدتر کنند. علاوه بر این، توصیه می‌شود برای درمان اسهال در بارداری از طریق پزشک آنلاین با بهترین مشاوران زنان و زایمان گفتگو کنید و در صورت نیاز قرص اسهال مصرف کنید.

پیشگیری از اسهال در بارداری

همنطور که گفته شد، اسهال یک مشکل شایع گوارشی است که ممکن است در دوران بارداری رخ دهد اما نباید مداوم باشد و باید برای درمان اسهال در بارداری حتما اقدام کنید. در اینجا چند راهکار برای جلوگیری از اسهال در دوران بارداری ذکر می‌شود

یک رژیم غذایی کامل و مغذی مصرف کنید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی باشد تا سیستم گوارشی سالمی داشته باشید.

برای جلوگیری از کم آبی بدن که می تواند منجر به اسهال شود، در طول روز مایعات زیادی بنوشید، عمدتاً آب.

غذاهایی را که می توانند باعث اسهال شوند، مانند غذاهای تند یا چرب، کافئین، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهای پرچرب شناسایی کنید و از آنها اجتناب کنید. قبل از غذا خوردن یا تهیه غذا، دست های خود را به خوبی بشویید تا از انتقال باکتری ها یا ویروس هایی که باعث اسهال می‌شوند، جلوگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمام گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و تخم مرغ و غذاهای مصرفی شما، به طور کامل پخته شده باشند تا باکتری های مضری که باعث مشکلات گوارشی می‌شوند از بین بروند.

غذاهای دریایی خام یا نیم پز حاوی باکتری ها یا انگل های مضری هستند که باعث اسهال می‌شوند. بهتر است در دوران بارداری غذاهای دریایی پخته مصرف کنید.

برخی از ویتامین های دوران بارداری ممکن است باعث اسهال در بادری شوند و برخی دیگربه حمایت از سلامت کلی بدن، از جمله سیستم گوارشی کمک کرده و از آن جلوگیری کند. در این زمینه بهترین راهنماش شما، پزشک است.

ضمن اسنکه ورزش منظم نیز می‌تواند به تنظیم حرکات روده و بهبود هضم کلی کمک کند.سطوح بالای استرس سیستم گوارش را مختل کرده و منجر به اسهال شود. برای کاهش استرس، تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگای دوران بارداری را تمرین کنید و در صورت نیاز از بخش مشاوره روانشناسی آنلاین با بهترین مشاوران گفتگوی آنلاین داشته و بهترین راهکار را دریافت نمایید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر