رفتار صحیح در محل کار چگونه در محل کار رفتار کنیم


رفتار صحیح در محل کار این به شما در پیشرفت شغلی کمک زیادی می کند و مشکلات کاری را کاهش می دهد. واقعیت این است که گاهی اوقات عالی بودن در کار یا سخت کار کردن کافی نیست. به عنوان مثال، ممکن است برای مدت طولانی سر کار باشید و زمانی که فقط کار خود را انجام می دهید و می روید، یکنواخت شوید. اگر این رفتار ادامه یابد، می توان به راحتی خود را از همکاران خود جدا کرد. یا گاهی برخی از واکنش های ما در محیط کار باعث می شود دیگران ما را کارمندی نالایق بدانند.

با رعایت یک سری نکات می توانیم از چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم. از آنجایی که رعایت آداب معاشرت یکی از معضلات جامعه مدرن است، در این مقاله سعی داریم نگاهی به رفتار مناسب افراد در محیط کار داشته باشیم. در صورت نیاز، برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

رفتار صحیح در محل کار

استفاده از معیارهای مناسب و کاملا حرفه ای باعث می شود همه کارمندان احساس خوبی نسبت به شما داشته باشند. با رفتارهای مناسب می‌توانید تأثیر مثبتی بر دیگران بگذارید و بالعکس، عدم استفاده از اخلاق مناسب در محل کار می‌تواند باعث از دست دادن فرصت‌های طلایی و همچنین دوری دیگران از شما شود.

اما باید توجه داشته باشیم که نه تنها واکنش ها و رفتار ما ملاک است، بلکه نوع پوشش، ظاهر آراسته و مناسب با محیط کار نیز مهم است. بر اساس یک گروه تحقیقاتی، 80 درصد از مدیران می گویند که ظاهری آراسته می تواند شانس ترفیع کارمند را افزایش دهد.

اگر فکر می کنید این شغل برای شما مناسب نیست و به همین دلیل نمی توانید رفتار خوبی داشته باشید، فراموش نکنید که برای انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن جدید کلیک کنید.

چگونه در محل کار درست رفتار کنیم؟

رعایت انضباط اداری برای جلوگیری از تخلف از مقررات و اخلال در رژیم کاری بسیار مهم است. در زیر به نکاتی پرداخته ایم که می توانید برای رفتار صحیح در محیط کار رعایت کنید. برای اطلاع از مشکلات محل کار کلیک کنید.

به حریم خصوصی همکاران احترام بگذارید

هنگام صحبت با تلفن با صدای بلند صحبت نکنید. همچنین در کارهای غیر مرتبط با محل کار؛ دخالت نکن این موضوع دلیل بسیاری از مشاجرات بین کارکنان است و رفتار مناسب در محیط کار تلقی نمی شود. به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید و تا زمانی که مردم از شما کمک نخواهند. مسائل آنها را پیگیری نکنید از صحبت در مورد مشکلات شخصی با همکاران خودداری کنید و شایعه پراکنی نکنید.

رفتار صحیح در محل کار وقت شناس باشید

به موقع برای قرارها و جلسات حاضر شوید و هنگام شرکت در جلسات شخصی و مهم، تلفن همراه خود را ساکت کنید و روی جلسه تمرکز کنید. به طور کلی به موقع بودن و وقت شناسی یکی از جنبه های رفتار مناسب در محیط کار است همچنین نشانه نظم و انضباط شماست.

پوشش مناسب

متناسب با محیط کار خود لباس بپوشید و از لباس های گربه اجتناب کنید. پوشش مناسب محل کار یکی از اصول مهم رفتار مناسب در محل کار است که افراد باید نسبت به آن آگاه باشند. به عنوان مثال، برخی افراد مقاومت می کنند یا علاقه ای به پوشیدن لباس ندارند. اما در محل کار باید با دیگران تناسب داشته باشید و از پوشیدن لباس های نامناسب خودداری کنید.

رفتار صحیح در محل کار ارتباط موثر با همکاران

حرف دیگران را قطع نکنید، این نشان می دهد که شما فردی عجول، قضاوت کننده و بی احترام هستید. به طور کلی با همکاران خود ارتباط موثر برقرار کنید و اجازه دهید آنها صحبت کنند. از بی احترامی و شوخی بیش از حد در محل کار خودداری کنید. از سوی دیگر برخی با همکاران خود ارتباطی ندارند و در این زمینه قدمی بر نمی دارند. که این درست نیست. مودب باشید و آداب معاشرت را رعایت کنید. برای اطلاع از نحوه برخورد با کارفرما کلیک کنید

غر نزن

زیاد از انجام کاری یا کسی شکایت نکنید. عادت هر روز شکایت کردن شما را غیرحرفه ای نشان می دهد. ناله کردن بیش از حد در محل کار بر روابط شما تأثیر می گذارد. این نه تنها باعث می شود که شما زودتر از موعد دچار سوختگی شوید و انرژی خود را هدر دهید. دیگران را نیز آزار خواهد داد. سعی کنید وضعیت را بهبود بخشید زیرا ناله کردن مشکل را حل نمی کند.

رفتار صحیح در محیط کار صداقت

با حضور دیگران در هر مکانی باید به اخلاق پایبند بود و صداقت داشت. محل کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی اگر اشتباه کنیم؛ رفتار صحیح در محل کار بیان آن است نه پنهان کردن آن. صداقت در هر زمینه ای به ما کمک می کند حرفه ای رفتار کنیم. همیشه صریح باشید و از بیان سوالات غیر ضروری خودداری کنید. اجتناب شود.

همیشه آماده باش

وظایف خود را به ساعات کاری تعیین شده محدود نکنید و همیشه برای شرایط احتمالی آماده باشید. ارزیابی احتمالات و در شرایط اضطراری زمانی که سازمان بیشتر به شما نیاز دارد. دریغ نکن شک نکن تلاشت بیهوده نخواهد بود. برخی افراد فقط کار خود را انجام می دهند و محل کار را ترک می کنند. اما برای رفتار صحیح در محیط کار، بهتر است به تحقق اهداف سازمان کمک کنید و همیشه آماده باشید.

مغرور نباش

با لحنی صحبت نکنید که انگار از دیگران برتری دارید. همکاران خود را برای نشان دادن توانایی های خود کنار نگذارید. افراد در محل کار باید روحیه تیمی و همدلی داشته باشند. غرور و تکبر باعث اختلاف بین مدیر و همکاران می شود. از طرفی در محیط کار افراد نیاز به همکاری با یکدیگر و اقدام جمعی دارند.

رفتار مناسب در محل کار در مقابل رفتار غیرحرفه ای و نامناسب در محل کار چیست؟

چه مدیر و چه کارمند، باید یک سری از بایدها و نبایدها را در محل کار دنبال کنید. رفتارهای ناخوشایند مانند: اتلاف وقت در شبکه های اجتماعی، دروغ گفتن، غیرقابل اعتماد بودن، برهم زدن و برهم زدن آرامش دیگران به هر نحوی، استفاده بیش از حد از عطر یا ادکلن، گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم با صدای بلند، گوشه گیری، تماس با دیگران، صحبت با نیش و کنایه، سخن گفتن نادرست از امور شخصی یا اداری، صحبت کردن در مورد اموال شخصی یا اداری و غیره. اجازه دهید یا محیط کار و غیره برای آشنایی با نحوه برخورد با مشتریان کلیک کنید.

اگر همکار دارید که رفتارش شما را آزار می دهد، حتما مقاله اختصاصی همکاران را بخوانید.

رفتار خوشایند مدیران در محل کار

در یک محیط کاری نه تنها کارکنان آن محیط ملزم به رفتار مناسب هستند، بلکه مدیر یا سرپرست آن محیط کار نیز باید یکسری اصول اخلاقی را در قبال کارکنان خود رعایت کند. با توجه به جایگاه و نقش مهمی که مدیران و مسئولان بر عهده دارند، رعایت مقولات اخلاقی برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و عدم توجه به اخلاق و نحوه صحبت در مدیریت می تواند مشکلات بزرگی را در بین کارکنان ایجاد کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم شایسته سالاری کلیک کنید.

برای اطلاع از اینکه هنگام تجربه آزار جنسی در محل کار چه کاری باید انجام دهید کلیک کنید.

رفتارهای محل کار را اصلاح کنید و عادات و رفتارهای نامناسب محل کار را کنار بگذارید

اغلب اوقات ترک عادت های بد برای ما سخت است زیرا به یک روال رفتاری تبدیل شده است و می خواهیم آن را اغلب تکرار کنیم. اما این بدان معنا نیست که نمی توانید رفتار بد خود را رها کنید، فقط به زمان نیاز دارید. در زیر راهکارهایی برای حذف عادات و رفتارهای منفی محیط کار ارائه کرده ایم. برای آشنایی با روش های ارتقاء کارکنان کلیک کنید.

برنامه داشته باشید. یکی از راه هایی که به شما کمک می کند بر رفتار بد خود غلبه کنید، ایجاد یک برنامه آگاهانه برای پیگیری رفتار بد خود است.

از عواملی که باعث ایجاد رفتار نامناسب در شما می شود دوری کنید.

به رفتار مثبت پایبند باشید و آن را با رفتار بد جایگزین کنید.

از دوستان نزدیک و خانواده خود بخواهید در صورت ایجاد رفتار نامناسب به شما هشدار دهند.

خود را با عادات درست و رفتارهای مطلوبی که می خواهید داشته باشید تجسم کنید. به این ترتیب می توانید به فردی کاملاً شایسته و همکار و کارمندی دلپذیر تبدیل شوید.

به خاطر داشته باشید که برای کشف استعدادهای خود به دنبال خودشناسی باشید. برای این کار می توانید از خدمات کاریابی استفاده کنید.

آخرین کلمه

رفتار مناسب در محل کار به عوامل زیادی بستگی دارد. برای برخی از افرادی که سابقه کار کمتری دارند یا برای اولین بار سر کار می آیند. این بسیار مهم خواهد بود که بدانید چگونه در محل کار به درستی رفتار کنید. از سوی دیگر، رفتار افراد در یک محیط بر دیگران نیز تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل توصیه می کنیم به رفتار حرفه ای خود در محیط کار توجه کنید و از مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در خصوص رفتار مناسب در محیط کار می توانید با شماره تلفن 02191002360 یا تلفن ثابت 9099070354 تماس بگیرید تا در هر ساعت از شبانه روز با بهترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی مندان نو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر