رژیم غذایی سالم | 4 دلیل اینکه باید رژیم غذایی سالم داشته باشیم


    

رژیم غذایی سالم هم به سلامت بدن و هم به تناسب اندام کمک می‌کند. غذای سالم و مغذی در سرنوشت و زندگی آینده ما نقش دارد. رژیم غذایی بسیار در سلامت بدن موثر است. و باعث افزایش کیفیت زندگی می‌شود. برای دریافت رژیم غذایی سالم حتما باید از متخصص تغذیه کمک بگیرید. برای تغذیه سالم باید میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین و چربی های سالم دریافت کنید.

رژیم غذایی سالم باید از نظر اندازه و توزیع مواد غذایی متعادل باشد. در این تغذیه باید تعادل مناسبی از کربوهیدارت ها، پروتئین ها و چربی ها داشته باشد. تا نیازهای بدن فرد به اندازه مناسبی دریافت و رفع شود. هم چنین یک تغذیه و غذای سالم باید غذاهای فرآوری شده، تصفیه شده، قندهای افزوده شده، ترانس و چربی های اشباع را محدود کند و بر مواد متراکم و کامل تمرکز داشته باشد.

رژیم غذایی سالم چیست؟

رژیم غذایی سالم تا زمانی که همراه با ورزش باشد اثرات دوچندانی خواهد داشت. به طور کلی تغذیه و غذای سالم باید به شیوه ای باشد که تمام نیازهای بدن را تامین کند. تغذیه سالم باعث افزایش کیفیتت زندگی و سلامت بدن می‌شود. اکثر افراد فکر می‌کنند که فرمول تغذیه سالم بسیار پیچیده است، اما به سادگی نیز می‌توانید رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

تعداد زیاد رژیم های غذایی باعث سردرگمی هرچه بیشتر افراد شده است. حتی بسیاری از مردم رژیم غذایی سالم را به منظور کاهش وزن و دریافت کالری کم مصرف می‌کنند. اما صرفا برای کاهش وزن استفاده نمی‌شود و در خیلی از مواقع برای سلامت زندگی از تغذیه و غذای سالم استفاده می‌شود. در این مقاله به طور کلی راجع به سبک زندگی سالم توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلیل اینکه باید رژیم غذایی سالم داشته باشیم؛ چیست؟

به نظر شما چرا باید رژیم غذایی سالم داشته باشیم؟ در این بخش مقاله راجع به دلایل داشتن رژیم غذایی سالم توضیح داده ایم.

📌 بهبود خلق و خو

بهبود خلق و خو یکی از دلایل رژیم غذایی سالم است. برنامه غذایی مناسب می‌تواند سلامت روان و خلق و خوی افراد را بهبود یابد. بر اساس تحقیقات، رژیم های غذایی که سرشار از سبزیجات، میوه و غلات کامل باعث کاهش اضطراب و افسردگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه مناسب رفع اضطراب کلیک کنید.

📌 پیشگیری از انواع بیماری ها

از دیگر دلایل رژیم غذایی سالم، پیشگیری از انواع بیماری ها می‌باشد. تغذیه سالم باعث کاهش بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی- عروقی، برخی سرطان ها و سکته مغزی می‌شود. رژیم های غذایی سالمی که سرشار از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان ها می‌باشد، خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می‌دهد.

📌 حفظ سلامتی و مدیریت وزن

یکی از دلایل رژیم غذایی سالم، حفظ سلامتی و مدیریت وزن است. با رژیم غذایی می‌توانید وزن خود را مدیریت کنید و خطر ابتلا به بیماری های چاقی مانند دیابت، بیماری قلبی و تعدادی از سرطان ها را کاهش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دانش آموز در مدرسه کلیک کنید.

📌 پیری و میانسالی شاداب

پیری و میانسالی شاداب یکی دیگر از دلایل رژیم غذایی سالم است. سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب تقویت می‌شود و باعث افزایش کیفیت زندگی می‌شود. با تغذیه مناسب می‌توانید دوران میانسالی و پیری خوبی را سپری کنید.

برای آشنایی با روش های افزایش طول عمر کلیک کنید.

اصول غذای سالم چگونه است؟

رژیم غذایی سالم باید بر اساس اصول خاص و مناسبی طی شود. بر اساس سازمان بهداشت جهانی، اصول رژیم غذایی مناسب بر اساس موارد زیر است.

🔻 مصرف الکل را قطع کنید.

🔻 مصرف شکر و قند را کاهش دهید.

🔻به طور منظم آب بنوشید.

🔻 مصرف چربی های اشباع شده را کم کنید.

🔻 برای دریافت مواد مغذی کافی، غذاهای متنوع مصرف کنید.

🔻در روز کمتر از 5 گرم مصرف کنید.

🔻 میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید.

🔻 پروتئین کامل دریافت کنید.

🔻چربی های سالم و غلات کامل را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه غذای مناسب برای افسردگی کلیک کنید.

چگونه رژیم غذایی سالم داشته باشیم؟

رژیم غذایی سالم شاید در ابتدا سخت و دشوار باشد، اما به مرور زمان با عادت سازی می‌توانید رژیم غذایی سالم داشته باشید. تغذیه مناسب شما باید شامل انواع درشت مغذی ها و تمام گروه های غذایی باشد. برای تغذیه سالم باید روی میوه ها، سبزیجات، کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین و چربی های سالم متمرکز باشید. و غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع و قندهای اضافی را محدود کنید. حتما مقدار زیادی آب بنوشید و از الکل دوری کنید. کافئین را محدود کنید و بشقاب غذای سالم خود را به 3 بخش تقسیم کنید.

🔸 نیمی از بشقاب را برای سالاد در نظر بگیرید. سالاد ها شامل سبزیجات و میوه ها می‌شود.

🔸 یک چهارم بشقاب، کربوهیدرات ها را قرار دهید. برای کربوهیدرات می‌توانید از برنج، نان، سیب زمینی و … استفاده کنید.

🔸 و یک چهارم دیگر را برای پروتئین های سالم در نظر داشته باشید.

رژیم غذایی سالم جهت کاهش وزن

رژیم غذایی سالم جهت کاهش وزن نیز به کالری نیاز دارد. و همچنین نیازمند درشت مغذی ها می‌باشد. این تغذیه باید شامل ترکیبی متعادل از مواد مغذی باشد که کم کالری است. اما توجه به پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی مهم است.

رژیم غذایی سالم برای خانم های باردار

رژیم غذایی سالم در بارداری به صورت مستقیم بر سلامت و تکامل جنین تاثیر گذار است. خانم های باردار حتما باید رژیم غذایی سالم داشته باشند تا تغذیه جنین به خوبی شکل بگیرد. خانم های باردار باید طبق نظر پزشک آهن، کلسیم و اسید فولیک دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه غذایی زنان باردار کلیک کنید.

رژیم غذایی سالم برای کودکان

رژیم غذایی سالم برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. تغذیه کودکان باید شامل انواع غذاهای غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، پروتئین و محصولات لبنی کم چرب باشد. کودکان برای رشد و نمو به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارند. کلسیم برای رشد استخوان های آنها لازم است. بنابراین اگر کودکان تغذیه سالمی داشته باشند، از همان ابتدا نیز به سبک زندگی سالم عادت می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم تاثیرات چشم گیری در سلامتی جسم و روان دارد. حتما مواد غذایی مغذی مصرف کنید تا میانسالی و پیری شادی را داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رژیم غذایی سالم می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر