علائم کم خوابی در کودکان و راه های درمان آن


آیا فکر می کنید فرزندتان شب ها به اندازه کافی نمی خوابد و به دنبال علل بی خوابی فرزندتان و علائم آن هستید؟ به طور کلی شب ادراری، بی خوابی، شب ادراری و وحشت شبانه از جمله مشکلات خواب کودکان به خصوص در سنین پایین است.

اگرچه چنین مشکلاتی در بین کودکان بسیار شایع است، اما امکان پذیر استلگوها خواب کودکان را تغییر می دهند. به همین دلیل والدین معمولاً به دلیل بی خوابی فرزندانشان نمی توانند خوب بخوابند. در این مقاله می خواهیم شما را با روش های درمان بی خوابی دوران کودکی آشنا کنیم.

کودکان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟

کودکان و نوجوانان برای عملکرد بهتر نسبت به بزرگسالان به ساعات خواب بیشتری نیاز دارند. ساعات خواب مورد نیاز برای هر گروه سنی را در جدول زیر مشاهده می کنید.

رده سنی ساعت خواب مورد نیاز است
نوزادان (4 تا 12 ماه) 12 تا 4 بعد از ظهر
کودکان (1 تا 2 سال) 11 صبح تا 2 بعد از ظهر
کودکان (3 تا 5 سال) 10 صبح تا 1 بعد از ظهر
کودکان (6 تا 12 سال) 9 صبح تا 12 بعد از ظهر
نوجوانان (13 تا 18 سال) 8 تا 12 ساعت

بی خوابی دوران کودکی به چه معناست؟

بی خوابی در کودکان به این معناست که کودک شب ها نمی خوابد یا به سادگی چرت می زند و بیدار می شود که در نتیجه صبح ها بی حال است.

این مشکل معمولاً با گذشت زمان خود به خود برطرف می شود. اما اگر بی خوابی یک ماهه به بالا شما بیش از 3 بار در هفته و به طور منظم برای چندین ماه تکرار می شود و اثرات آن در طول روز شدیدتر می شود، به احتمال زیاد او با بی خوابی دست و پنجه نرم می کند.

علائم بی خوابی در کودکان چیست؟

درست مانند بزرگسالان، کودکان نمی توانند خلق و خوی خود را کنترل کنند و ممکن است شب ها خوب نخوابند. کم خوابی این توانایی را دارد که بر رفتار و حتی وضعیت روانی کودک تأثیر بگذارد. حتی علائم بی خوابی نیز می تواند شبیه علائم بیش فعالی باشد.

در طول روز و شب، اگر کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد، ممکن است رفتارهای زیر را در او مشاهده کنید:

  • او معمولا عبوس، دمدمی مزاج و بیش از حد حساس است.
  • با مشکلات حافظه در خانه و مدرسه دست و پنجه نرم می کند.
  • او در طول روز می خوابد.
  • بحث، درگیری و در برخی موارد بالا بردن لحن گفتگو
  • بیش فعالی

علت بی خوابی در کودکان چیست؟

برای اکثر کودکان، مشکلات بی خوابی ناشی از رفتار و عادات آنها در طول روز است. به عنوان مثال، تماشای تلویزیون یا خوردن بیش از حد غذاهای شیرین درست قبل از خواب این توانایی را دارد که خواب کودک را کاملاً مختل کند.

البته، کودکان کوچکتر نمی توانند کیفیت خواب و عادات خود را به درستی مرتبط کنند.

از علل بی خوابی در کودکان زیر یک سال و حتی بیشتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فشار

لازم به تایید است که علت بی خوابی کودکان هشت ساله می تواند مربوط به استرس آنها باشد. آنها توانایی تحمل استرس های زیادی را در مدرسه به دلیل درگیری های مختلف، درگیری با دوستان خود و یا حتی مورد آزار و اذیت در مدرسه دارند.

در خانه، استرس این توانایی را دارد که ناشی از رفتار مادر و پدر نسبت به یکدیگر، تولد فرزند و توجه معطوف به کودک و حتی تغییرات مداوم در خواب از جمله اشتراک در اتاق خواب با خواهر و برادر باشد. پدربزرگ و مادربزرگ یا خانواده

  1. کافئین

علت بی خوابی در کودکان ده ساله ممکن است مربوط به مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین باشد. بنابراین بهتر است اجازه ندهید کودکتان بعد از غذا این نوع نوشیدنی را بنوشد. البته بهتر است کودکان تا حد امکان از مصرف این نوع نوشیدنی خودداری کنند.

  1. عوارض جانبی داروها

برخی از داروها مانند داروهایی که برای درمان افسردگی و بیش فعالی در کودکان تجویز می شوند، توانایی ایجاد بی خوابی شبانه در کودکان را دارند.

راه های درمان کودکانی که دیر می خوابند

برای درمان بی خوابی فرزندان خود باید عادات مناسبی را در زندگی آنها شکل دهید تا بتوانید با درمان های خانگی و بدون استفاده از دارو بی خوابی کودکان خود را حل کنید.

این روش ها به شرح زیر است:

  1. مطمئن شوید که کودک از تخت خود فقط برای خواب استفاده می کند

توصیه می شود کودک خود را متقاعد کنید که از تخت خود فقط برای خواب استفاده کند و مثلاً تکالیف مدرسه را روی آن انجام ندهد. در غیر این صورت به مرور زمان در ذهن فرزندتان ثابت می شود که به جای استراحت، فعالیت های مختلف روی تخت انجام دهد.

  1. مطمئن شوید که تخت نوزاد راحت است

باید از مناسب بودن دمای اتاق کودک، راحتی تخت او و حتی عدم وجود صدای زیاد اطمینان حاصل کرد. اگر تخت نوزاد را با عروسک های زیاد پر کنید، خوابیدن برای کودک سخت می شود.

  1. کودک باید الگوی خواب منظمی داشته باشد

وقتی برنامه خواب مشخصی برای کودک خود داشته باشید و آن را رعایت کنید، ذهن او به تدریج به آن برنامه عادت می کند.

  1. پرخوری یا گرسنگی

قبل از خواب یک وعده غذایی سبک برای کودک خود در نظر بگیرید، از جمله یک لیوان شیر گرم همراه با یک موز. بهتر است بدانید که خوردن یک وعده غذایی سنگین 1 تا 2 ساعت قبل از خواب اجازه خواب کامل را از کودک می گیرد.

  1. یک سبک زندگی فعال را تشویق کنید

فعالیت های منظم، از جمله 1 ساعت ورزش در روز، به کودک شما کمک می کند تا شب بهتر بخوابد. اما در نظر داشته باشید که انجام فعالیت های ورزشی 3 ساعت قبل از خواب توصیه نمی شود.

  1. به چرت های کوتاه در طول روز توجه کنید

کودکان حداقل به 4 ساعت بین دوره های خواب نیاز دارند تا خود را به اندازه کافی خسته کنند تا دوباره به خواب بروند. به همین دلیل مراقب باشید فرزندانتان در طول روز زیاد نخوابند تا شب راحتتر بخوابند.

  1. محدودیت استفاده از وسایل الکترونیکی

نور آبی گوشی، تلویزیون و به طور کلی تبلت، وسایل هوشمند، چرخه خواب کودک را مختل می کند و او نمی تواند شب ها آرام بخوابد. به طور خلاصه، حداقل 1 ساعت قبل از خواب اجازه ندهید فرزندانتان از این وسایل استفاده کنند.

نتیجه

همانطور که اشاره شد بی خوابی در کودکان یک مشکل رایج است که اکثر کودکان تجربه می کنند. این وضعیت باعث می شود کودک در شب به اندازه کافی نخوابد.

در نتیجه انرژی لازم برای انجام فعالیت های عادی صبحگاهی را ندارد. در این مقاله از آویژه سعی شده است تمام اطلاعاتی در مورد علت بی خوابی و روش های درمان آن در کودکان در اختیار شما قرار دهیم. در صورت نیاز به مشاوره در این مورد با شماره گیری 02191023933 با مشاوران همفکر ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

علت بی خوابی در کودکان چیست؟

استرس، کافئین و عوارض داروها از علل بی خوابی در کودکان است.

برای رفع بی خوابی کودک قبل از خواب چه بخورد؟

قبل از خواب یک وعده غذایی سبک برای کودک خود در نظر بگیرید، از جمله یک لیوان شیر گرم همراه با یک موز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر