غذاهای مفید برای کبد چرب


کبد چرب اغلب ناشی از چاقی، دیابت یا رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده است. تنظیم رژیم غذایی و خورردن غذاهای مفید برای کبد چرب می‌تواند به کاهش چربی در کبد و بهبود سلامت آن کمک کند. ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی می تواند راه طولانی در مبارزه با بیماری کبد چرب را کوتاه‌تر کند که در ادامه درباره این خوراکی‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

برای دریافت رژیم غذایی مناسب خودتان و همچین تعیین شاخص توده بدنی خود از بخش محاسبه BMI آنلاین استفاده نمایید.

علائم کبد چرب در زنان و مردان

بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافی در سلول های کبد انباشته شود که هم مردان و هم زنان را درگیر می‌کند. علائم کبد چرب شامل موارد زیر می‌شود:

خستگی

احساس خستگی و کمبود انرژی یک علامت رایج است و ممکن است حتی پس از استراحت کافی، مدام احساس خستگی کنید.

ناراحتی شکم

برخی از افراد دردی مبهم را در ناحیه سمت راست بالای شکم تجربه می کنند. ممکن است پس از خوردن غذاهای چرب یا سرخ شده تحریک یا تشدید شود.

افزایش وزن

بیماری کبد چرب می تواند منجر به افزایش وزن غیرقابل توجیه به خصوص در ناحیه شکم شود که این افزایش وزن با پرخوری یا عدم ورزش ارتباطی ندارد.

یرقان

در برخی موارد ممکن است پوست و چشم ها زرد شود و زمانی اتفاق روی می‌دهد که کبد تحت تأثیر چربی قرار می‌گیرد و منجر به تجمع بیلی روبین (یک رنگدانه زرد) می‌شود.

تورم

بیماری کبد چرب ممکن است باعث تورم در پاها، مچ پا یا شکم شود. دلیل آن نیز احتباس مایعات ناشی از آسیب کبدی است.

کم اشتهایی و کاهش وزن

برخی از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب ممکن است دچار کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته شوند که علت آن التهاب در کبد است.

ضعف

ضعف عضلانی در برخی افراد مشاهده می شود و فعالیت هایی که زمانی انجام آنها آسان بود ممکن است سخت شود.

اگر علائم نگران کننده ای دارید حتما با یک دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید زیرا احتمالا شما نیاز به ازمایشاتی دارید که باید با نظر او ثبت شود و نتایج آن به دقت بررسی شود.

چرا درمان کبد چرب مهم است؟

درمان کبد چرب از آنجایی مهم است که در صورت عدم درمان به وضعیت شدیدتری به نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) تبدیل می‌شود که می‌تواند تا سیروز کبدی، نارسایی کبد و سرطان کبد هم پیشرفت کند. بنابراین، درمان به موقع می‌تواند به پیشگیری از این عوارض و جلوگیری از خطرات کبد چرب کمک کند. علاوه بر این، درمان و خوردن غذاهای مفید برای کبد چرب به بهبود عملکرد کبد، کاهش التهاب و به طور بالقوه معکوس کردن وضعیت کمک می‌کند.

غذاهای مفید برای کبد چرب

ماهی های چرب، روغن زیتون، آجیل هایی مانند گردو، بادام و گردو، توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، گریپ فروت خوراکی های مفید برای کبد چرب هستند که در غذاهای مفید برای کبد چرب استفاده می‌شوند.

سالاد ماهی قزل آلا

سالمون پخته شده روی مخلوط سبزیجات، گوجه فرنگی، آووکادو و وینگرت لیمو.

سالاد اسفناج تن ماهی

ماهی تن سرخ شده با اسفناج بچه، پیاز قرمز، لوبیا، روغن زیتون و سرکه بالزامیک.

ساندویچ سبزیجات

نان سبوس دار با هوموس، خیار، فلفل قرمز بوداده و سبزیجات مخلوط.

سوپ عدس

سوپ عدس خانگی با سبزیجات فراوان. با یک سالاد سبز کوچک ترکیب کنید.

سالمون کبابی

ماهی سالمون کبابی با مارچوبه برشته و کینوا و پلو سرو کنید.

سینه مرغ

سینه مرغ را با کلم بروکلی، هویج، پیاز، سیر و زنجبیل تفت دهید. روی برنج قهوه ای سرو کنید.

استیک و سیب زمینی شیرین

استیک کبابی با سیب زمینی شیرین پخته و کلم پیچ سرخ شده.

برگر بوقلمون

روی یک نان گندم کامل با سیب زمینی سرخ شده در فر سرو کنید. روی آن آووکادو بزنید.

املت سبزیجات

با اسفناج، گوجه فرنگی، پیاز، قارچ و مقدار کمی پنیر املت درست کنید. با میوه سرو کنید.

در نهایت از غذاهای سرخ شده پرهیز کنید و شکر، نمک و چربی های اشباع شده را نیز محدود کنید.

برای کبد چرب چه چیزی خوب است؟

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف بیش از حد الکل یا بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) باشد که با چاقی، فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا مرتبط است.

کاهش وزن اضافی از طریق رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند به کاهش چربی در کبد کمک کند. غذاهایی مصرف کنید که چربی و قندهای اشباع شده کم و فیبر بالایی دارند. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم (مانند آووکادو، آجیل و دانه ها) را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

الکل عامل اصلی بیماری کبد چرب است، بنابراین کاهش یا حذف مصرف الکل برای ارتقای سلامت کبد ضروری است.

اگر دیابت یا پیش دیابت دارید، کنترل سطح قند خون برای پیشگیری یا بهبود بیماری کبد چرب بسیار مهم است. این کار را می توانید با پیروی از یک رژیم غذایی برای دیابت، ورزش منظم و مصرف داروهای تجویز شده انجام دهید. انجام فعالیت بدنی به طور منظم به سوزاندن چربی، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند.

از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید و به جای سرخ کردن، روش‌های درست آشپزی مانند پخت، کباب کردن، یا بخار پز را انتخاب کنید، زیرا غذاهای سرخ‌شده معمولاً چربی‌های ناسالم بالایی دارند.

شدت بیماری کبد چرب و وضعیت سلامت هر فرد ممکن است متفاوت باشد و در صورت شدت بالای بیماری، نیاز به راهنمایی پزشک و یا آزمایش کبد چرب می‌باشد. اگر نیاز به انجام آزمایش خون دارید، می‌توانید از بخش آزمایش در منزل استفاده کنید که در این صورت نمونه گیر به منزل شما آمده و نمون هرا دریافت خواهد کرد. با این کار، دیگر نیازی به حضور در آزمکایشگاه نخواهد بود.

دمنوش برای کبد چرب

گنجاندن چای و دمنوش در رژیم غذایی شما ممکن است یک مکمل مفید برای حفظ سلامت کبد و کمک بالقوه در مدیریت بیماری کبد چرب باشد.

چای سبز

چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اش به طور گسترده ای شناخته شده است. این چای حاوی کاتچین، به ویژه اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که به دلیل مزایای بالقوه در کاهش تجمع چربی و التهاب کبد مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر این، چای سبز ممکن است به مدیریت وزن شما نیز کمک کند، که برای بیماری کبد چرب نکته بسیار مهم است.

خواص چای سبز را بشناسید.

دمنوش خار مریم

خار مریم گیاهی است که قرن هاست برای حفظ سلامت کبد استفاده می‌شود. ماده فعال موجود در خار مریم که به نام سیلیمارین شناخته می شود، دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. مصرف دمنوش خار مریم ممکن است به محافظت از سلول های کبد در برابر آسیب های بیشتر ناشی از بیماری کبد چرب کمک کند.

چای ریشه قاصدک

ریشه قاصدک به طور سنتی برای حفظ سلامت کبد استفاده می شود. خواص دیورتیک دارد و ممکن است با افزایش تولید صفرا و ترویج سم زدایی کبد به بهبود عملکرد کبد کمک کند. چای ریشه قاصدک را برای کمک به کاهش التهاب کبد و بهبود سلامت کلی کبد مصرف کنید.

چای زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اش شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که کورکومین ممکن است به کاهش التهاب کبد و جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک کند. به این ترتیب نوشیدن چای زردچوبه برای بیماری کبد چرب مفید می‌باشد.

البته در جریان باشید که دمنوش به تنهایی نمی‌تواند بیماری کبد چرب را درمان کند. یک سبک زندگی سالم شامل یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و حفظ وزن سالم در این قضیه بسیار مهم هستند که در کنار هم می‌توانند به پاکسازی کبد چرب کمک کنند.

بهترین غذا برای کبد چرب

چندین غذا وجود دارد که برای کبد چرب مفید و یا به عنوان غذاهای مفید برای کبد چرب شناخته می‌شوند. بیایید در ادامه هر مورد را بررسی کنیم و مزایای آنها را بشناسیم.

ماهی چرب

مصرف ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا وضعیت کبد چرب را بهبود می‌بخشد. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش التهاب و کاهش تجمع چربی در کبد معروف است.

سبزیجات سبز

سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکسل منابع عالی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین C هستند. این مواد مغذی می توانند به کاهش چربی کبد و التهاب کمک کنند.

روغن زیتون

گنجاندن روغن زیتون فوق بکر در رژیم غذایی برای کبد چرب مفید است. حاوی چربی های سالم بوده و به کاهش التهاب کبد کمک می‌کند و ممکن است حتی حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

گردو

گردو سرشار از چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری است. مصرف منظم گردو ممکن است به کاهش چربی کبد و بهبود عملکرد کبد کمک کند.

سیر

سیر التهاب و تجمع چربی در کبد را کاهش می‌دهد. گنجاندن سیر در غذا یا مصرف خام آن به بهبود وضعیت کبد چرب کمک کند.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیب فعالی به نام کورکومین است که خاصیت ضد التهابی دارد. افزودن زردچوبه به وعده های غذایی یا نوشیدن چای زردچوبه ممکن است به کاهش چربی و التهاب کبد کمک کند.

چای سبز

نوشیدن منظم چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا اثرات مثبتی بر کبد چرب دارد. ممکن است به کاهش رسوب چربی کبد و ارتقای سلامت کبد کمک کند.

میوه‌های قرمز

انواع توت‌ها، زغال اخته، توت فرنگی و تمشک سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر هستند. گنجاندن این میوه ها در رژیم غذایی به طور بالقوه چربی کبد را کاهش داده و عملکرد کلی کبد را بهبود می‌بخشد.

غلات کامل

انتخاب محصولات غلات کامل مانند گندم کامل، برنج قهوه ای و کینوآ به جای غلات تصفیه شده برای کبد چرب مفید است. غلات کامل سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به کاهش چربی کبد کمک می‌کنند.

چغندر

چغندر سرشار از آنتی اکسیدان است. ترکیب چغندر در سالاد یا مصرف آب چغندر ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو و کاهش چربی کبد کمک کند.

در حالی که این غذاها می‌توانند برای کبد چرب مفید باشند، اما حفظ یک رژیم غذایی متعادل باید با نظر دکتر تغذیه آنلاین باشد تا براساس وزن و سایر موارد دیگر، بهترین رژیم را به شما بدهد.

برای پاکسازی کبد چرب چی بخوریم؟

از یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم استفاده کنید. از غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین و غذاهای حاوی چربی های اشباع شده یا چربی های ترانس پرهیز کنید.

از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، سبزیجات برگ دار، چای سبز و کلم بروکلی استفاده کنید. مصرف متوسط قهوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی از جمله کبد چرب مرتبط است.

سیر را در وعده های غذایی خود بگنجانید، زیرا حاوی ترکیباتی است که می تواند به کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند. خار مریم نیز یک مکمل گیاهی است که اثرات مفیدی بر سلامت کبد دارد.

البته ممکن است نیاز باشد برای پاکسازی کبد چرب، از دارو هم استفاده کنید که باید با یک دکتر داخلی آنلاین مشورت کنید تا بهترین دارو را همراه با رژیم غذایی خود استفاده کنید.

غذاهای ممنوع برای افراد مبتلا به کبد چرب

بعد از شناخت غذاهای مفید برای کبد چرب بهتر است غذاهای ممنوعه را نیز در هنگام ابتلا به کبد چرب بشناسید.

افراد مبتلا به کبد چرب باید از مصرف انواع خاصی از مواد غذایی برای مدیریت وضعیت خود اجتناب کنند یا آن را محدود کنند. برخی از غذاهایی که به طور معمول توصیه می شود از آنها پرهیز شود یا در حد اعتدال مصرف شود، در ادامه مشخص شده است:

  • غذاهای سرخ شده و چرب: از غذاهای سرخ شده مانند گوشت های سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده و تنقلات سرخ شده پرهیز کنید زیرا چربی های ناسالم بالایی دارند و کبد چرب را بدتر می‌کنند.
  • غذاهای فرآوری شده: غذاهای بسیار فرآوری شده مانند تنقلات بسته بندی شده، گوشت های فرآوری شده، غلات شیرین و وعده های غذایی از پیش بسته بندی شده باید محدود شوند زیرا اغلب دارای چربی های ناسالم، قندهای افزوده شده و سدیم هستند.
  • نوشیدنی های قندی: مصرف نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، آب میوه های شیرین شده و نوشیدنی های انرژی زا را محدود کنید یا از مصرف آنها خودداری کنید زیرا حاوی قندهای افزوده بالایی هستند که می تواند به تجمع چربی در کبد کمک کند.
  • الکل: افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید از تمام انواع الکل خودداری کنند زیرا به شدت به کبد آسیب می‌رساند و وضعیت را بدتر کند.
  • چربی های اشباع و ترانس: مصرف چربی های اشباع موجود در گوشت قرمز، محصولات لبنی پرچرب، گوشت های فرآوری شده و محصولات پخته شده را کاهش یا محدود کنید. همچنین باید از مصرف چربی های ترانس که در بسیاری از محصولات سرخ شده و پخته شده وجود دارد اجتناب کنید.
  • قندهای افزوده شده: مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی قندهای اضافه شده مانند آب نبات، شیرینی، کلوچه و ماست شیرین هستند را به حداقل برسانید زیرا مصرف بیش از حد قند منجر به رسوب چربی اضافی در کبد می‌شود.
  • غذاهای پر سدیم: غذاهایی که سدیم بالایی دارند، مانند سوپ های کنسرو شده، گوشت های فرآوری شده و چاشنی های خاص، باید محدود شوند زیرا می توانند به احتباس مایعات و التهاب کبد کمک کنند.

در پایان بهتر است بدانید که کبد چرب باید درمان شود و در صورت عدم درمان مشکلات بسیاری حتی سرطان را به ارمغان می‌آورد. بنابراین آزمایشات مرتب، رژیم غذایی و گفتگو با متخصص یا یک پزشک آنلاین برای تشخیص و درمان سریع بیماری بسیار مهم و ضروری است.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر