همکاری بین Ezkiwam و Vandar برای حفظ رتبه اعتباری مصرف کننده در بانکداری شبکه / بدهی مستقیم، محصولی که نیازهای Landtechs و مشتریان را برآورده می کند.


با پررنگ‌تر شدن نقش فناوری‌های زمین به‌عنوان یکی از عناصر اقتصادی جوامع، رتبه اعتباری و ارتقای آن کلیدی برای دسترسی به منابع تسهیلات شد. امتیاز اعتباری معیاری است که بر خلاف شبکه بانکی، فردیت و رفتار مالی هر فرد را بررسی می کند تا تسکین دهد. این رتبه در واقع می تواند خط قرمزی برای شرایط سخت دریافت وام از بانک ها و خط پایانی برای محرومیت از دسترسی به تسهیلات به دلیل نبود وثیقه و شبکه های انسانی باشد.

شاید بتوان هدف ساکنان کشورهای توسعه یافته را از ارتقای رتبه اعتباری تا افزایش رفاه و کیفیت زندگی خلاصه کرد. اما این معیار می تواند تنها راه حل برای بقا و تامین نیازهای اولیه مردم کشوری مانند ایران باشد که سال ها تورم دو رقمی را تجربه می کند، به همین دلیل لندتک که بر اساس ارتقای سطح کیفی افراد و اعطای اعتبار به هر فرد بر اساس رتبه اعتباری خود تاسیس شده است، برای جلوگیری از کسب اعتبار بد و کاهش رتبه اعتباری کاربران، سرویس بدهی مستقیم را اجرا کرده است. این سرویس که به عنوان بدهی مستقیم شناخته می شود، نوعی مجوز خودکار برای برداشت از حساب با محدودیت و زمان مشخص است.

Ezkiwam یکی از معدود شرکت های لندتک در ایران است که با همکاری شرکت Vandar روش پرداخت مستقیم را به سایر روش های پرداخت خود برای بازپرداخت وجه کاربران اضافه کرده است.

به گفته محمود میرزایی، یکی از بنیانگذاران این گروه لندتک، Ezkiwam یک پلتفرم اعتبار خرید آنلاین با شبکه متنوعی از پذیرندگان فعال در زمینه های خرید بیمه، تجهیزات دیجیتال، پوشاک، گردشگری، پزشکی و بهداشت و درمان و غیره است که بر اساس امتیاز اعتبار متقاضیان اعتبار می دهد و آن را به صورت اقساط در بازه های زمانی 3، 1، 1، 12، 12، 12، 12، 3، 1، 12، 12، 12، 12، 12، 3، 6، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 12، 200، 12، 12، 2000. : “ما به دنبال راه حلی برای بهبود تجربه کاربری پس از دریافت خرید کالا و خدمات بودیم و به دلیل ارتباط خوب با تامین کننده، سرویس Direct Debit را راه اندازی کردیم تا از جریمه دیرکرد کاربران و کاهش امتیاز اعتبار جلوگیری کنیم.”

خدمات Direct Debit نتیجه یک قرارداد سه جانبه قابل فسخ بین بانک، صاحب حساب و کسب و کار است. در جریان این قرارداد، صاحب حساب اجازه می دهد تا در بازه زمانی معین، مقدار مشخصی پول به صورت خودکار از حسابش برداشت شود تا خدمات خاصی را دریافت کند.

محمود میرزایی درباره عملکرد دایرکت دبیت ازکیوام اطمینان می دهد: «ازکیوام فقط در زمان سررسید اقساط و برابر با مبلغ اقساط حق برداشت از حساب کاربر را دارد. همچنین، مراحل احراز هویت هنگام انعقاد قرارداد بدهی مستقیم، یعنی. مجوز برداشت از حساب در صفحه بانک انجام می شود که بانک تحت این قرارداد ضامن است. پس از تایید مجوزها، سرویس به داشبورد کاربران اضافه می شود و هر زمان که بخواهند می توانند دریافت مستقیم را لغو کنند، البته ازکیوام با تشکیل تیم و تجهیز زیرساخت های حسابداری تدابیری اندیشیده است تا محدودیت ها را رعایت کند و از برداشت های بیشتر جلوگیری کند.

محمود میرزایی; یکی از بنیانگذاران Ezkiwam

اقدامات Ezkiwam برای جلوگیری از پیش‌فرض‌های کاربران به این مراحل محدود نمی‌شود و طبق اظهارات میرزایی، گروه لندتک یک روز قبل از تاریخ بازپرداخت به کاربر اطلاع می‌دهد تا حساب نقدی مستقیم خود را شارژ کند و نتیجه دریافت مستقیم نیز به اطلاع کاربران می‌رسد: میرزایی می‌گوید: «در صورتی که سرویس دریافت مستقیم نتواند به هر دلیلی اقساط را پرداخت کند و به هر دلیلی اقساط اعتباری را به کاربر اطلاع دهد. این مبلغ به صورت دستی پرداخت خواهد شد.”

وی در پایان تصریح کرد: وصول جرایم معوق فرصتی پولساز نیست و این شیوه درآمدزایی برای شرکت های سنتی جذاب است. به همین دلیل، خدمات بدهی مستقیم برای شرکت های فین تک و مصرف کنندگان خوش حساب بهتر است.

میلاد میرزایی، مدیر محصول دایرکت یا پرداخت خودکار وندار نیز معتقد است که محصول دریافت مستقیم یا برداشت مستقیم محصولی است که کاملاً با نیازلندتک سازگار است و از تجمیع نرخ های پیش فرض آنها جلوگیری می کند. از سوی دیگر، جریمه تاخیر در پرداخت و کاهش امتیاز اعتباری دو مهم ترین نگرانی مصرف کننده هنگام دریافت خدمات است. Direct Debit به کاربران کمک می کند و به طور خودکار مبلغ مشخصی معادل اقساط را هر ماه با اطلاع قبلی برداشت می کند.’

به گفته میرزایی، دایرکت دبیت محصولی است که پاسخگوی نیاز شرکت هایی مانند ازکی وام است، دایرکت دبیت از یک سو به ازکی وام و از سوی دیگر به مصرف کننده کمک می کند.

میلاد میرزایی; مدیر محصول Vandar Direct Debit

وی ادامه داد: «بسیاری از مشتریان نگرانی‌هایی در مورد اجازه برداشت مستقیم دارند. اما در واقع قرارداد دریافت مستقیم می تواند در صفحه بانک و در محدوده ای که کاربر انتخاب می کند کار کند، به عبارت دیگر دسترسی به وام محدود است و کاربران می توانند در هر زمانی قرارداد را لغو کنند.

وی همچنین با بیان اینکه وندار برای ایجاد احساس امنیت سعی کرده به عنوان یکی از طرفین قرارداد از دید کاربر پنهان بماند، تصریح کرد: نام بانک و کسب و کار برای کاربر آشناست و وجود نام وندار بین آنها می تواند باعث ایجاد احساس فیشینگ شود. مراحل مربوط به سرویس بدهی مستقیم در صفحه بانک انجام می شود، بانک توکن را به ارائه دهنده می دهد و توکن به کسب و کار منتقل می شود و امکان دسترسی وجود دارد. این به این معنی است که این بانک است که امنیت بدهی مستقیم را تضمین می کند.

دایرکت دبیت و محصول واندار

سال‌هاست که سیستم بانکداری سنتی خدماتی به نام سفارش ثابت ارائه می‌کند. در این سرویس شعبه با اجازه مشتری ماهانه مبلغی را بابت اقساط و قبوض و … از حساب وی برداشت می کند. این سرویس که هنوز در بانک های سنتی موجود است، به مرور زمان با فین تک آمیخته شده و به بدهی مستقیم تبدیل شده است.

سرویس بدهی مستقیم حدود سه سال است که برقرار است. این سرویس یک قرارداد سه جانبه بین صاحب حساب، بانک و کسب و کار است و هر یک از این طرفین مجاز به لغو خدمات هستند. در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان خلأ این خدمت احساس شد و بانک ها با روش های مشابه سعی در رفع این نیاز داشتند. به عنوان مثال، بانک‌های ایرانی سرویس بدهی مستقیم را به صورت خام و API ارائه می‌کنند و کسب‌وکارها باید API را از همه بانک‌ها به طور جداگانه دریافت کنند و هرکدام به طور جداگانه تله را پیاده‌سازی کنند.

وندار با شناسایی نیازهای بازار و با هدف ساده سازی فرآیند اجرای محصول اقدام به ارائه بدهی مستقیم کرده است. در این محصول IPAهای بانک در یک محصول ادغام شده است.

به گفته مدیر این محصول، در حال حاضر 16 بانک دارای API نقدی مستقیم هستند و کسب و کارها می توانند به هر یک از این بانک ها مراجعه کرده و 16 بار این سرویس را پیاده سازی کنند یا محصولی را از وندار دریافت کنند و به API هر 16 بانک با سرویس بدهی مستقیم دسترسی داشته باشند.

بانک های ملت، خزوارسی، پارسیان، ملی، پست بانک، اختاز نوین، سامان، سرمایه، سینا، آینده، دی، ایرانزمین، مهر ایران، حساب دیجیتال بانک پاسارگاد (پادیوم) و بلوبانک بانک هایی هستند که سرویس پرداخت خودکار وندار را در حساب های خود ارائه می دهند و میرزایی اعلام کرد این تعداد بانک در آینده به 20 بانک افزایش خواهد یافت.

به گفته میرزایی وندار، او برای راه اندازی این کار قراردادی امضا می کند و برای این کار کارمزد معامله موفقی دریافت می کند. در این قرارداد، Vandar به محض اضافه شدن هر بانک جدید، سرویس را به‌روزرسانی می‌کند و کسب‌وکار نیازی به پیاده‌سازی API جدید ندارد. وندار برای توسعه سرویس دایرکت دبیت تلاش می کند تا این سرویس را در بین بانک ها فراگیر کند و وجود این نیاز را در صنعت پرداخت درک کند: «در حال مذاکره با بانک ها برای ایجاد این سرویس هستیم و در تلاش هستیم تا این سرویس را برای بانک هایی که دارای دایرکت دبیت هستند بهینه کنیم و با قیمت کمتری در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار دهیم.

وی در قسمت پایانی سخنان خود به صراحت اعلام کرد که وندار در اکوسیستم بدهی مستقیم رقیب جدی ندارد و می خواهد این سرویس را به مشاغل فعال BNPL نیز ارائه دهد.

منبع: Toll

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر