پاسخ جنگ و گریز | 3 مرحله پاسخ جنگ و گریز


    

پاسخ جنگ و گریز به منظور پاسخ به استرس حاد است. این پاسخ، واکنش فیزیولوژیکی دارد و در مقابل مسائلی وحشتناک از لحاظ جسمی و ذهنی اتفاق می‌افتد. این پاسخ با ترشح هورمون ها تحریک می‌شود و بدن را برای مقابله با تهدید و فرار آماده می‌سازد. پاسخ‌جنگ و گریز 3 مرحله دارد که شامل هشدار، مقاومت و فرسودگی است. این پاسخ بدن را آماده می‌کند تا موجودات از شرایط خطرناک فرار کنند و متوجه خطر شوند.

در این شرایط جسم و فیزیولوژیک بدن واکنش نشان می‌دهد. این واکنش اولین بار توسط والتر برادفورد کانن گفته شد. در نظریه کانن، جانداران در مواجهه با تهدیدات با جمعی از ترشحات دستگاه عصبی سمپاتیک واکنش نشان می‌دهند. این پاسخ شامل 3 مرحله است و نشانه هایی را به دنبال دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پاسخ جنگ و گریز می توانید از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین و مجرب ترین متخصصان کودک و نوجوان در کلینیک تخصصی ذهن نو ارتباط برقرار کنید.

پاسخ جنگ و گریز چیست؟

به طور کلی، پاسخ جنگ و گریز واکنشی فیزیولوژیک در پاسخ به تهدیدات، خطرات، حمله و فرار است. در واقع پاسخ‌جنگ و گریز به واکنش های طبیعی ما گفته می‌شود تا جان سالم در مقابل خطرات به در بریم. این پاسخ ها در مقابله با تهدیدات فوری کمک می‌کند و در برابر استرس های مزمن کار آمد نیست. این پاسخ ها اغلب در روابط زناشویی به طور کامل قابل مشاهده است.

این واکنش ها از نظر تکاملی بسیار منطقی است. از نشانه های پاسخ جنگ و گریز می‌توان به تنفس سریع، لرزش، گشادی مردمک چشم و پوست رنگ پریده اشاره کرد. در این مقاله تمامی جوانب پاسخ‌جنگ و گریز را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مراحل پاسخ جنگ و گریز

پاسخ جنگ و گریز 3 مرحله دارد. در این بخش مقاله راجع به مراحل این پاسخ صحبت کرده ایم.

📌 مرحله هشدار

اولین مرحله پاسخ جنگ و گریز، مرحله هشدار است. در این مرحله سیستم عصبی مرکزی فعال شده و بدن را برای مبارزه و یا فرار در مقابل خطرات آماده می‌سازد.

📌 مرحله مقاومت

دومین مرحله پاسخ جنگ و گریز، مرحله مقاومت است. در این مرحله بدن در تلاش است تا به حالت قبل و عادی خود برسد. و با پاسخ‌جنگ و گریز مقابله کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس و حالت تهوع کلیک کنید.

📌 مرحله فرسودگی

سومین مرحله از پاسخ جنگ و گریز، مرحله فرسودگی است. اگر مرحله اول و دوم به صورت تدریجی رخ دهد، مانند استرس مزمن؛ بدن خستگی را تجربه می‎‌کند.

علائم پاسخ جنگ و گریز

پاسخ جنگ و گریز علائم فیزیکی دارد. با مشاهده علائمی که در این بخش مقاله گفته شده است؛ متوجه پاسخ جنگ و گریز در بدن خود خواهید شد.

🔹 لرزش: در این شرایط ماهیچه های فرد منقبض می‌شود و برای واکنش نشان دادن؛ آماده می‌شود.

🔹ضربان قلب و تنفس سریع: در مرحله دوم تعداد دفعات تنفس افزایش می‌یابد تا بدن اکسیژن و انرژی کافی را تامین کند.

🔹 گشادی مردمک چشم ها: بدن برای آگاهی بیشتر محیط اطراف خود آماده می‌شود. این گشادی باعث می‌شود که نور بیشتر به چشم ها وارد شود و فرد دید بهتری به محیط اطراف خود داشته باشد.

🔹 پوست رنگ پریده: زمانی که پاسخ‌جنگ و گریز رخ می‌دهد؛ جریان خون به سطح بدن کاهش می‌یابد. اما این جریان در عضلات مغز، بازو و پاها بیشتر می‌شود. این رنگ پریدگی بر اثر هجوم خون به مغز و سر شایع است. در نتیجه لختگی خون افزایش می‌یابد تا از بروز خونریزی جلوگیری شود.

معایب پاسخ جنگ و گریز

قرار گیری مداوم در مقابل پاسخ جنگ و گریز، معایب زیادی را به همراه دارد. و این موضوع سلامت شما را به خطر می‌اندازد. استرس های مزمن باعث بروز خطرات زیر می‌شود.

🔺 خستگی

🔺 افسردگی

🔺سر درد و میگرن

🔺 مشکلات گوارشی

🔺 ضعف در عملکرد سیستم ایمنی

🔺اختلالات تولید مثل و جنسی

🔺 حمله قلبی و سکته مغزی

🔺 دیابت و چاقی

🔺فشار خون بالا

🔺 افزایش مشکلات تنفسی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سمپاتیک و پاراسمپاتیک کلیک کنید.

روش های مهار پاسخ جنگ و گریز

همانطور که گفته شد، افزایش پی در پی پاسخ جنگ و گریز باعث آسیب به سلامت روان و جسم می‌شود. به همین دلیل روش های مهار پاسخ‌جنگ و گریز را در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

✨ تمرینات آرامش بخش انجام دهید

برای مهار پاسخ جنگ و گریز باید تمرینات آرامش بخش داشته باشید. تکنیک های آرام سازی وجود دارد که باعث خروج از پاسخ‌جنگ و گریز می‌شود. مدیتیشن، یوگا و … آرامش را به شما هدیه می‌دهند.

✨ تنفس عمیق داشته باشید

یکی از روش های مهار پاسخ جنگ و گریز، تنفس عمیق است. برای تنفس عمیق باید مکان ساکتی را پیدا کنید. بر روی یک سطح صاف مانند صندلی بشینید یا روی زمین دراز بکشید. دم و بازدم عمیقی را آغاز کنید. این کار را در فاصله یک دقیقه ای به پنج دقیقه انجام دهید.

✨ فعالیت بدنی داشته باشید

یکی از روش های مهار پاسخ جنگ و گریز، این است که فعالیت بدنی داشته باشید. تمرینات سبک بدنی نیز به تنظیم تنفس شما کمک می‌کند. پیاده روی، مدیتیشن، یوگا و تای چی از فعالیت های بدنی هستند که باعث آرام سازی و کاهش استرس در افراد می‌شود.

✨ ارتباط برقرار کنید

برقراری ارتباط از دیگر روش های مهار پاسخ جنگ و گریز است. در این شرایط برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و همسالان راه حل خوبی است. و به شما کمک می‌کند که استرس خود را کاهش دهید و برای حفظ روابط نیز تلاش کنید. بر اساس تحقیقات؛ وجود حمایت های اجتماعی باعث کاهش اثرات منفی استرس می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس و ناباروری کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ پاسخ جنگ و گریز در برابر تهدیدات، خطرات و فرار است. زمانی که اتفاقات ناگواری برای هر فرد رخ می‌دهد؛ این پاسخ ها را تجربه می‌کند. بهتر است که این شرایط را با کمک روانشناس حل کنید. زیرا افزایش پاسخ‌جنگ و گریز باعث بروز استرس های شدید و مزمن می‌شود.

بنابراین برای جلوگیری از استرس حاد؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تخصصی در خدمت مراجعین عزیز است. شما می‌توانید به صورت حضوری و تلفنی از خدمات مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پاسخ جنگ و گریز می توانید از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین و مجرب ترین متخصصان کودک و نوجوان در کلینیک تخصصی ذهن نو ارتباط برقرار کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر