چگونه عزت نفس ایجاد کنیم | جک کنفیلد


“چه فکر کنید که می توانید یا فکر کنید نمی توانید، حق با شماست.” – هنری فورد

عزت نفس شما نقش بزرگی در تعیین میزان موفقیت شما در زندگی دارد. به همین دلیل دانستن آن بسیار مهم است چگونه عزت نفس ایجاد کنیم و در توانایی خود برای زنده ماندن از فراز و نشیب های زندگی و دستیابی به اهداف و رویاهای خود اعتماد به نفس تزلزل ناپذیری ایجاد کنید.

وقتی به توانایی خود برای موفقیت ایمان داشته باشید، موانعی که با آن روبرو می شوید مانع از دستیابی به رویاهایتان نمی شوند. آنها به تفکر منفی منجر نمی شوند یا باعث نمی شوند که آنها را به عنوان “اثباتی” در نظر بگیرید که قرار نیست آن را انجام دهید.

درعوض، می‌توانید به راحتی از عقب‌نشینی‌های خود خلاص شوید و آن‌ها را به‌عنوان فرصت‌های یادگیری ارزشمندی ببینید که اطلاعات مهمی را که برای موفقیت به آن نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد.

نه تنها این – عزت نفس و اعتماد به نفس سالم شما جذب منابع و افرادی را که برای این کار نیاز دارید را برای شما آسان تر می کند!

هیچ زمانی بهتر از اکنون برای پرورش عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتر وجود ندارد – بنابراین می توانید با ذهنیت غیرقابل توقفی که برای دستیابی به چیزهای بزرگ به آن نیاز دارید، وارد ماه های آینده شوید.

بیا شروع کنیم!

عزت نفس چیست؟

https://www.youtube.com/watch?v=UPXG5Jyior8

عزت نفس اعتقاد شما به ارزش ذاتی شما به عنوان یک انسان است. افراد با عزت نفس خوب و اعتماد به نفس از اینکه چه کسی هستند و چه چیزی می توانند به دست بیاورند، احساس مثبتی داشته باشند.

آنها موقعیت های چالش برانگیز و دشوار را به عنوان فرصت هایی برای رشد می پذیرند، تمایل دارند سطح بالاتری از شفقت و شفقت به خود نسبت به دیگران داشته باشند و ایجاد روابط مثبت با افراد زندگی خود را آسان تر می کنند.

از سوی دیگر، افرادی که عزت نفس پایینی دارند، بیش از حد از خود انتقاد می کنند و اغلب از سلامت عاطفی و سلامت روانی و جسمی خود غفلت می کنند.

آنها برای یافتن اعتماد به نفس تلاش می کنند و دائماً خود را با دیگران مقایسه می کنند، که باعث می شود احساس بدی داشته باشند و منجر به سطوح بالاتر استرس، افسردگی و اضطراب می شوند.

علل اصلی عزت نفس پایین

هر روز ما توسط پیام‌های منفی بمباران می‌شویم که می‌تواند منجر به اعتماد به نفس ضعیف شود و بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد.

تلویزیون، فیلم‌ها و رسانه‌های اجتماعی استاندارد زیبایی را تداوم می‌بخشند که دستیابی به آن برای اکثر افراد عادی تقریبا غیرممکن است.

والدین ما – مانند همه ما افراد ناقص – ایده هایی را در ذهن ما می سازند که چه کارهایی “می توانیم” و “نمی توانیم” انجام دهیم. (اگر «منتقد درونی» در سرتان اغلب شبیه مادر یا پدرتان است، دستتان را بلند کنید!)

و جامعه مدرن با ایده هایش در مورد اینکه چه کسی باید «شایسته» و «قدرتمند» در نظر گرفته شود، درک ما را از اینکه باید چه کسی شویم تا عضوی ارزشمند جامعه بشویم را به شدت تغییر می دهد.

خبر خوب این است که وقتی از نشانه‌ها و تأثیرات عزت نفس پایین آگاه شدید، بهبود عزت نفس برای شما بسیار آسان‌تر می‌شود – و انجام کارهای رفاهی ذهنی لازم برای رهایی از کنترل آن‌ها. شما و در توانایی خود برای ایجاد زندگی مورد نظر خود مطمئن باشید!

شناخت علائم عزت نفس پایین

خودگویی منفی

اگر اغلب متوجه می‌شوید که افکار منفی مانند «من خیلی احمق/ضعیف/تنبل/بی دقت/غیرقابل اعتماد هستم» با اعتماد به نفس پایین مشکل دارید، یا اگر واکنش فوری شما هنگام شنیدن فرصتی برای رشد “من نمی توانم این کار را انجام دهم! هیچ راهی وجود ندارد که من هرگز موفق شوم.»

شک به خود و ترس از شکست

یکی دیگر از نشانه های کم ارزش بودن، دوری جستن از تجربیات جدید و ناآشنا و امتناع از انجام هر گونه ریسکی است، زیرا متقاعد شده اید که عملکرد ضعیفی دارید و اوضاع برای شما بد خواهد شد.

دشواری در پذیرش تعارف

وقتی کسی به شما تعارف می کند، واکنش شما به طور خودکار چیست؟ آیا می گویید متشکرم – یا سعی می کنید با اشاره به همه راه هایی که تعریف کننده در آنها اشتباه می کند، آن را نفی یا کاهش دهید؟

اگر تنظیمات پیش فرض شما عدم باور به تعریف ها و شک در توانایی شما برای موفقیت در زندگی حرفه ای یا شخصی است، به شما تبریک می گویم! شما عزت نفس پایینی دارید.

اگر چنین است مطمئناً شما تنها نیستید… بیشتر مردم با مشکلات اعتماد به نفس ضعیف دست و پنجه نرم می کنند. خبر خوب این است که گام‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید همین امروز انجام دهید عزت نفس خود را بهبود بخشید و به توانایی خود در دستیابی به اهداف و پیشرفت خود اطمینان داشته باشید.

8 راه برای افزایش عزت نفس

  1. باورهای منفی اطراف خود را شناسایی کنید

گذراندن زمان زیادی در کنار افراد منفی که نظرات و باورهایشان شما را تشویق می کند که در مورد خود و دنیای اطرافتان بد فکر کنید، تأثیر مخربی بر عزت نفس و سلامت روان شما خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که نمی توانید آنچه دیگران می گویند یا انجام می دهند یا اتفاقاتی که در زندگی شما رخ می دهد را تغییر دهید. اما شما می توانید نحوه واکنش خود را به آنها تغییر دهید!

به همین دلیل است که من شما را تشویق می کنم که از افراد منفی و مکان هایی که دیدگاه شما را تیره می کند و باعث می شود افکار منفی بیندیشید، دوری کنید. کیهان به انرژی که شما به دنیا می‌دهید پاسخ می‌دهد – بنابراین اگر در حال ارسال احساسات منفی هستید، در عوض افراد، تجربیات و انرژی منفی را جذب خواهید کرد.

  1. از قدرت مثبت اندیشی استفاده کنید

طرز فکر مثبت چیزی نیست که شما با آن متولد شده اید – چیزی است که می توانید آگاهانه آن را پرورش دهید. این مهم است که بدانید اگر با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنید و می خواهید سلامت روان خود را بهبود ببخشید!

جملات تاکیدی مثبت ابزاری عالی برای بهبود عزت نفس و عزت نفس هستند. آنها یک راه قدرتمند برای غلبه بر تفکر منفی یا هر مشکل دیگری با اعتماد به نفس پایین هستند که ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنید.

بنابراین، تأیید مثبت چیست؟ به عبارت ساده، این جمله ای است که شما چندین بار در روز با خود تکرار می کنید تا ضمیر ناخودآگاه خود را فعال کنید تا به ایجاد واقعیتی که می خواهید تجربه کنید کمک کند.

به عنوان مثال، اگر می خواهید خود را به عنوان فردی تجسم کنید که قادر به دستیابی به اهداف شما است، چیزی شبیه این می گویید: “من بسیار خوشحالم و سپاسگزارم که به این هدف رسیدم) و هستم (این تجربه را دارم).

تنها پس از چند روز، آنچه را که به خود می‌گویید باور خواهید کرد و عزت نفس بالایی را که برای تحقق بخشیدن به اظهارات خود به آن نیاز دارید، در خود پرورش خواهید داد!

  1. خودت را به چالش بکش

بهترین راه برای متقاعد کردن خود به اینکه توانایی دستیابی به موفقیت را دارید، دستیابی به آن است! به عبارت دیگر، اهداف قابل انجام را برای خود تعیین کنید و سپس به آن اهداف برسید.

اشکالی ندارد که از کوچک شروع کنید و به اهداف بزرگتر برسید. نکته مهم این است که شما بگویید “من این کار را انجام خواهم داد” و سپس اون کار رو انجام بده بنابراین می توانید خود را فردی ببینید که به هدفی متعهد می شود و سپس به آن می رسد!

وقتی ریسک‌های جدید را با موفقیت انجام می‌دهید، به فردی با اعتماد به نفس تبدیل می‌شوید و از پذیرفتن ریسک‌های بزرگ‌تر الهام می‌گیرید. و هر چه ریسک بزرگتر باشد، پاداش بیشتری را تجربه خواهید کرد! این یکی دیگر از ابزارهای فوق العاده قدرتمند برای ایجاد عزت نفس است.

  1. مراقب سلامتی خود باشید

وقتی در ذهن، بدن و روح خود احساس خوبی داشته باشید، احساس مثبت نسبت به خود و ظرفیت خود برای دستیابی به اهداف زندگی بسیار آسان تر است. به همین دلیل بسیار مهم است که به خوبی از خود مراقبت کنید!

این به این معنی است که به اندازه کافی بخوابید تا هوشیاری ذهنی برای تصمیم گیری خوب و انرژی برای انجام کارها داشته باشید. همچنین به این معناست که درست غذا بخورید و فعالیت بدنی کافی داشته باشید تا بدن خود را سالم و قوی نگه دارید – و انجام کارهایی که باید انجام دهید تا از نظر روحی با دیگران و دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنید.

همه این چیزها عزت نفس و احساس ارزشمندی شما را افزایش می دهند، بنابراین می توانید به توانایی خود برای رسیدن به هر چیزی که تصور می کنید ایمان داشته باشید.

  1. عادت ها و روال های مثبت را توسعه دهید

مثبت اندیشی پادزهر منفی گرایی است! اگر می خواهید عزت نفس خود را تقویت کنید، زمان و انرژی بیشتری را روی چیزهایی متمرکز کنید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می دهد.

یک زنگ ساعت تنظیم کنید و در زمانی که برای خود تعیین کرده اید از جای خود بلند شوید. چند روز در هفته به پیاده‌روی بروید یا ورزش‌های بدنی دیگری انجام دهید. هر روز تختت را مرتب کن یوگا یا هر شکل دیگری از کشش را انجام دهید. خود را متعهد به انجام پنج اقدام مشخص برای دستیابی به اهداف خود در زندگی کنید – و سپس خود را برای انجام آن اقدامات مسئول بدانید!

اینگونه است که شما عزت نفس را بهبود می بخشید و افکار منفی خود را با افکار مثبت جایگزین می کنید: با اثبات اینکه شما فردی هستید که اقدام می کنید و نتیجه می گیرید.

  1. “نه” گفتن اشکالی ندارد

یکی از دلایلی که ما از عزت نفس پایین رنج می‌بریم این است که بیش از حد خود را متعهد می‌کنیم و سپس در انجام وظایف و مسئولیت‌هایی که پیشنهاد کرده‌ایم، ناکام می‌شویم، فقط به این دلیل که نمی‌توانیم «نه» بگوییم.

اما واقعیت این است که هیچ کس قادر به انجام همه کارها نیست. و پذیرفتن بیش از حد توان شما راهی مطمئن برای احساس فشار بیش از حد، رنجش، عصبانیت و افسردگی است.
پس از گفتن “نه” نترسید! اولین مسئولیت شما در قبال خودتان و سلامت روانتان است.

  1. اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

اگر متوجه شدید که زمان زیادی را با افرادی می گذرانید که دائماً منفی هستند یا از رویاها و دیدگاه های شما حمایت نمی کنند، افراد جدیدی برای معاشرت پیدا کنید!

این به معنای آنلاین و همچنین غیرفعال است. به دنبال افرادی باشید که دیدگاهی خوش بینانه دارند و انگیزه ای برای تأثیرگذاری بر جهان دارند. آنها به شما الهام می‌دهند که نسبت به خودتان و دنیای اطرافتان احساس بهتری داشته باشید و به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید به شیوه‌ای تاثیرگذارتر ظاهر شوید!

  1. موفقیت خود را تصدیق کنید

ما، انسان‌ها، تمایل داریم که روی اشتباهات خود وسواس داشته باشیم و تمام چیزهای باورنکردنی را که در زندگی به دست می‌آوریم، تجربه می‌کنیم و زنده می‌مانیم فراموش کنیم.

اما اگر می خواهید عزت نفس خود را افزایش دهید و سلامت روان خود را بهبود ببخشید، بسیار مهم است که به طور منظم برای مرور و تصدیق تمام موفقیت های گذشته خود وقت بگذارید.

وقتی همه آنچه را که انجام داده‌اید و تحمل کرده‌اید به یاد می‌آورید، به شما این امکان را می‌دهد که خود را فردی ببینید که قادر به دستیابی به چیزهای بزرگ است و تمایل شما را برای رویارویی با چالش‌های جدید افزایش می‌دهد. و این به نوبه خود اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی شما را افزایش می دهد.

عزت نفس خود را در ماه های آینده افزایش دهید

می‌خواهید ماه‌های آینده برای شما چگونه باشد؟ به چه چیزی امیدوار هستید؟ و آیا به توانایی خود برای دستیابی به آن اهداف اعتقادی تزلزل ناپذیر دارید؟

اگر پاسخ شما به این سوال آخر یک “بله” بی چون و چرا نیست! من شدیداً شما را تشویق می‌کنم که روی پرورش عزت نفس و افزایش باور خود به خودتان تمرکز کنید. تنها زمانی که باور داشته باشید که قادر به دستیابی به اهداف خود هستید، در واقع قادر به دستیابی به آنها خواهید بود!

خبر خوب این است که من اینجا هستم تا کمک کنم!

من راهنمای رایگان تفکر مثبت طراحی شده است تا به شما کمک کند عزت نفس خود را افزایش دهید و مغز خود را آموزش دهد تا به توانایی شما برای انجام هر کاری که در ذهن خود دارید باور کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر