6 مرحله کامل تکنسین داروسازی نسخه پیچ


در این مقاله سعی داریم 6 مرحله کامل نسخه پیچ را بررسی کنیم، با ما همراه باشید

مرحله اول (قبول امتناع):

کلید این امر جداسازی دو راه (نسخه گرفتن) و (پذیرش نسخه) از یکدیگر است. حتی در معنای لغوی، می توانیم بار تعامل و ارتباط را در کلمات پذیرش در مقایسه با کلمات دریافت نسخه مشاهده کنیم.
پذیرش نسخه به معنای دریافت نسخه و برقراری ارتباط شفاهی با بیمار است، اما در نحوه اخذ نسخه نیازی به برقراری این ارتباط قابل مشاهده نیست. در واقع گرفتن نسخه بدون بحث و بررسی نیازهای بیمار و دریافت پاسخ به سوالاتی که در تمامی منابع علمی ضروری تشخیص داده شده است، نمی تواند فرآیند قابل قبولی باشد و قطعا این روش سرآغاز نقصی در کار نسخه پیچ و پیچ است. نشان دهنده عدم توجه به حقایق علمی است که در همه منابع علم داروسازی به آن توجه شده است.

برقراری ارتباط:

یکی از مهارت هایی که یک نسخه نویس (چه داروساز و چه نسخه نویس) باید داشته باشد، دانستن روش های ارتباط سالم و مؤثر با دیگران و کسب توانایی مدیریت روابط و احساسات هنگام کار با بیماران است. به عنوان مثال، بیمار را با نسخه ای شامل آتورواستاتین، آسپرین و فیبروزیل در نظر بگیرید که وارد داروخانه می شود. روش تجویز در نهایت منجر به تحویل دارو به بیمار می شود، اما با توجه به احتمال میوپاتی ناشی از مصرف این داروها، باید سابقه وضعیت قبلی بیمار را درخواست کرد.
علاوه بر این، تأثیر مصرف مکمل های غذایی حاوی رقیق کننده های خون (مانند امگا 3) در ترکیب با آسپرین و استاتین ها موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. همانطور که در این مثال دیدیم، داروساز در مرحله دریافت نسخه از بیمار شامل ایجاد احساس مراقبت و اعتماد است که داروساز به بقیه راه نیاز دارد تا بیمار را متقاعد کند که اشتباهات دارویی خود را برطرف کند.

سیستم سازی و کار با نرم افزار:

با توجه به وجود نرم افزار ثبت نسخه در داروخانه ها، معمولاً کارکنان نسخه نویس اولین کسانی هستند که برای دریافت نسخه با بیمار ملاقات می کنند. بنابراین ویژگی های اثبات شده کار با بیماران باید به این افراد نیز آموزش داده شود. مشکلی که امروزه در فراوانی بیمار داروخانه به چشم می خورد که عامل مستقیمی در بدتر شدن جایگاه داروخانه و پرسنل آن و به دنبال آن داروساز است.
بنابراین در اولین قدم پذیرش نسخه، مدیران فنی داروخانه باید نحوه کار پرسنل با بیمار را درک کنند تا پس از گذراندن این مرحله و رسیدن بیمار به حضور داروساز، این اولین مرحله ای نباشد که در آن ارتباط برقرار می شود. صورت می گیرد، زیرا در این مورد اعتماد ایجاد می شود. مرحله درخواست هایی که داروساز خواهد داشت کمی به تعویق می افتد.
هنگام استفاده از نرم افزار نسخه سازی، اولین قدم این است که اپراتور مهارت تایپ نسبتا خوبی داشته باشد. فقدان این مهارت یا منجر به امتناع از ثبت نسخه آنلاین می شود (که خود به معنای تلاش مجدد در ساعات خلوت داروخانه برای بازخوانی نسخه و ثبت آن است) یا با کاهش سرعت عملیات اجرایی، دیدگاه بیمار در کل فرآیند ارائه خدمات دارویی داروسازی مملو از عدم اطمینان در مورد مهارت های مورد نیاز است و به همین دلیل در مورد دقت و صحت خدمات داروخانه تردید وجود خواهد داشت.

دستورالعمل بیماری:

یکی دیگر از سوالات مهم در بخش نسخه، راهنمایی بیمار در انتخاب گزینه های مختلف خرید خواهد بود، به عنوان مثال، به دلیل وجود انواع داروهای وارداتی، گاهی اوقات نیاز است که از بیمار در مورد نوع محصولی که می شناسیم سوال شود. دو محصول از کارخانه های مختلف اما با نام های مشابه، هنوز تفاوت های احتمالی وجود دارد. این تفاوت ها ممکن است در منبع اولیه تهیه دارو، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی دارو بر اساس استاندارد تولید در این کارخانه ها، تفاوت نمک داروها، تفاوت دوز داروها و … باشد.
به عنوان مثال، جایگزینی داروی تجویز شده توسط پزشک کلسیم-D با کلسیم خارجی، بدون توجه به تفاوت دوز داروها و غیره. به عنوان مثال، جایگزینی داروی کلسیم دی تجویز شده توسط پزشک با کلسیم خارجی، بدون توجه به تفاوت نمک سیترات یا کربنات، حتی ممکن است منجر به شکست درمان شود.

راه حل های داخلی یا خارجی؟

سوال رایج امروز داروخانه ها برای تعیین ظاهر خارجی یا داخلی داروی درخواستی یکی از همین مشکلات بزرگ و گاه جدی است. بنابراین باید توجه داشته باشیم که هرگونه جایگزینی دارو با داروی دیگری حتی اگر نام آن کاملاً مشابه باشد باید پس از معاینه کامل توسط داروساز انجام شود. مثال دیگری ممکن است اهمیت این سوال را بیشتر نشان دهد.
بیمار با نسخه حاوی اسید فولیک مراجعه می کند، بلافاصله بحث تعیین نوع ایرانی یا خارجی مطرح می شود و پس از درخواست نوع خارجی، فرآورده اسید فولیک حاوی 400 میکروگرم از این دارو جایگزین می شود. طبق قوانین بیمه، عدم تعیین دوز دارو به معنای کمترین دوز آن در فارماکوپه ایرانی است و دکتر قصد تجویز 1000 میکروگرم اسید فولیک را داشته و به این ترتیب دارو با دوز کمتر از نصف مقدار تحویل داده شده است. بیمار .
توجه داشته باشید که وقتی بیمار بدون نسخه مراجعه می‌کند و درخواست داروی بدون نسخه می‌کند، این وضعیت چقدر می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بنابراین راهی جز نخبگان دارویی در فرآیند تجویز وجود ندارد که البته این نخبگان ممکن است شامل آموزش پرسنل داروخانه برای برخورد صحیح با داروساز باشد.

به طور خلاصه می توان گفت که دو شرط اصلی برای اجرای پذیرش صحیح وجود دارد:

1. مهارت برقراری ارتباط با بیمار و ابراز علاقه و تمایل به شنیدن درخواست او و ارائه بهترین راه حل

دانش عمومی از اطلاعات فرآورده های دارویی (شامل مکمل های غذایی و داروهای گیاهی)

مهمترین مسئله در این میان مدیریت صحیح زمان و پرهیز از ارائه اطلاعات غیر ضروری است که مطالعات قبلی در این زمینه می تواند عامل مهمی در افزایش سرعت باشد.

مصرف داروهای بدون نسخه:

همه آنچه که تاکنون گفته شد به شرطی است که بیمار با درخواست درمانگر و با نسخه ارائه شده عمل کرده باشد. اما برآورده کردن نیازهای بیمار زمانی که داروی OTC درخواست کرده اند کمی پیچیده تر از این خواهد بود.
درخواست داروی OTC یا مستقیماً با ذکر نام دارو می باشد و یا بیمار صرفاً شکایات و علائم خود را بیان می کند. در چنین شرایطی فرد ارائه دهنده خدمات در جایگاه تصمیم گیری و تجویز قرار می گیرد که ناگفته نماند که نسخه پیچی بدون آموزش قبلی توانایی ساخت چنین موردی را نخواهد داشت و همین معنی است. دستور قانونگذار در زمینه دارو توسط داروساز.
توجه داشته باشید که داروهای بدون نسخه داروهایی هستند که داروساز می تواند هم در مرحله تشخیص و هم در مرحله تجویز انجام دهد که فرض بر این است که اطلاعات مناسب و کافی برای آگاهی از علائم بیماری ها و ویژگی های فرآورده های دارویی داشته باشد. یعنی بر خلاف داروهای بدون نسخه که توسط پزشک تشخیص داده می شود و داروساز تجویز می کند، در این صورت داروساز قادر خواهد بود روند درمان را بر اساس دانشی که آموخته تشخیص دهد.
با توجه به اینکه متأسفانه تمرکز چندانی روی مطالعه بیماری ها و معرفی روش های تشخیصی گام به گام در دوره های داروسازی وجود ندارد، بخشی از مشکلات درمانی و اشتباهات داروخانه ای در تجویز دارو می تواند ناشی از همین کمبود باشد. .

آشنایی با علائم بیماری ها:

به عنوان مثال، بیمار با علائمی مانند سرفه که به مدت دو هفته در ناحیه گلو ظاهر می شود، به داروخانه مراجعه می کند. در معرض آنها قرار نگرفته اند، ارتباطی ندارند، اما وقتی به عواملی که می توانند باعث خارش پوست شوند (مانند انسداد کبد، هپاتیت، نارسایی کلیه، نورودرماتیت، لوسمی، لنفوم، اعتیاد و دیابت) نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که سوال اصلی نظر به نظر می رسد که بیمار یک هفته از این عارضه شاکی بوده است.
یعنی تداوم بیش از دو روز این عارضه راهنمای اصلی لزوم ارجاع این بیمار به تشخیص است. بنابراین در هنگام تجویز داروهای بدون نسخه، داروساز نقش یک پزشک را به طور موثر بر عهده خواهد گرفت و این به معنای نیاز به اطلاعات درمانی مناسب و آگاهی از سیستم ارجاع است.
در قسمت آشنایی با علائم بیماری ها و تشخیص گام به گام سعی خواهیم کرد با ارائه پروتکل های تشخیصی ساده و ارائه راهکارهای مناسب جهت افزایش دقت و صحت نسخه های دارویی OTC.

پذیرش:

بدین ترتیب در بخش پذیرش تفاوت اصلی با دریافت نسخه در دسترس بودن اطلاعات پزشکی و دارویی و همچنین آشنایی با محصولات عرضه شده در داروخانه ها خواهد بود.
به یاد داشته باشید که این اطلاعات در زمینه مکمل های غذایی و داروهای گیاهی نیز موجود است و با نگرش فعلی نسبت به فروش این محصولات، بیمار در معرض تداخلات دارویی و غذایی (الکترولیت ها و سایر مواد موجود در مکمل ها و فرآورده های گیاهی خواهد بود). پذیرفته شده است که برای جلوگیری از این حوادث سعی شده است در بخش مکمل های غذایی و توصیه های تغذیه ای نکات اصلی در مورد این محصولات مورد بحث قرار گیرد.
تا این لحظه از بیمار سوالاتی پرسیده می شود که دریافت پاسخ های وی این امکان را به داروساز می دهد که در مراحل بعدی کار داروخانه نظارت علمی و موثرتری داشته باشد.
ابتدا نامی که روی نسخه نوشته شده بود توسط مشتری تایید شد. این کار برای اطمینان از عدم اشتباه در تحویل نسخه به مطب یا داروخانه انجام می شود.
ضمناً سایر مشخصات عمومی کپی شامل مشخصات کپی، متن نسخه و مهر و امضا در انتهای نسخه بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه مطالب بیشتر